Dissertações/Teses

2024
Dissertações
1
  • IONE SOARES DE OLIVEIRA
  • AS RELAÇÕES DE ENSINO E APRENDIZAGEM NO ENSINO DE HISTÓRIA E OS ALCANCES DA HISTÓRIA LOCAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA

  • Orientador : MARION MACHADO CUNHA
  • Data: 11/04/2024

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  • Esta dissertação está voltada para a área de Ensino de História e insere-se no requisito do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de História (ProfHistória). A pesquisa tem como objetivo analisar o desenvolvimento da aula-oficina no ensino de História, de acordo com modelo proposto por Isabel Barca (2004) a partir da concepção da História Local, na perspectiva da organização e da produção do saber histórico dos estudantes. Para alcançar o objetivo desta dissertação, a pesquisa foi desenvolvida com duas turmas que compõe a etapa do 9º ano do Ensino Fundamental na Educação Básica da Escola Estadual Deputado João Evaristo Curvo, localizada no município de Jauru-MT, seguindo uma abordagem qualitativa, exploratória e descritiva, com elementos de pesquisa-ação. Como instrumentos de coleta de dados foram utilizados dois questionários (QT1e QT2) e caderno de campo. Dessa composição, a aula-oficina teve duplo papel: o de ser campo investigativo e, ao mesmo tempo, instituiu-se como espaço de produção de experiências pedagógicas no ensino de História, vislumbrando a coparticipação e a colaboração dos estudantes de forma ativa e reflexiva. Essas orientações e dinâmicas revelaram-se promissoras quanto aos desafios em articular e mediar os conhecimentos científico e culturais, o cotidiano dos estudantes e os saberes históricos.


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  • This dissertation is focused on the area of History Teaching and is part of the requirement of the Professional Master's Program in History Teaching (ProfHistória). The research aims to analyze the development of the workshop class in History Teaching, based on the conception of Local History, from the perspective of the organization and production of students' historical knowledge and has as its object the teaching and learning relationships in History Teaching. History and the scope of Local History in Basic Education. To achieve the objective of this dissertation, the classroom was the locus of research carried out in the History discipline with two classes that make up the 9th year of Elementary Education at the Deputado João Evaristo Curvo State School, located in the municipality of Jauru, west of Mato Grosso. From the analysis of the results obtained from carrying out the diagnosis, it was possible to verify that the school had some weak points that needed to be improved and one of them was the low level of school performance that was not in line with the goals established by the Ministry of Education (MEC). The teaching of Local History, as a field of knowledge and learning strategies, allows working on different levels of social, economic and temporal scale of analysis. It is about empowering the student in the community in which he lives and developing his historicity, to the same extent that it organizes him in the field of production of historical knowledge, historiography of a small space, intending to create a plural history, which privileges groups up to then historically made invisible such as women, black people, indigenous people, among others. Different mediations are produced by the student subject, inquiring into historical reality, in the same direction in which he establishes himself as a subject of history through bonds and experiences, through the marks and events of space-time and time-space of his experience. The place of learning in this aspect implies different mediations of time and “places of memory” as conditioning factors for students’ historicities.

2022
Dissertações
1
  • GILMARA OLIVEIRA GOMES
  •  

    O ENSINO DE HISTÓRIA DA ÁFRICA ATRAVÉS DA LITERATURA MOÇAMBICANA DE UNGULANI BA KA KHOSA

  • Data: 30/08/2022

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  • Esta pesquisa dissertativa tem como principal objetivo abordar parte da História da África, por intermédio da produção literária moçambicana, de Ungulani Ba Ka Khosa, especialmente nas coletâneas de contos Ualalapi e em Orgia dos Loucos, em que problematizamos aspectos da neocolonização imperialista europeia e a busca pela emancipação do território. A partir das nossas fontes primárias, da proposição de construir relações interdisciplinares voltadas ao Ensino de História e no intuito de promover a Lei nº 10.639/2003, realizamos o produto pedagógico previsto no desenvolvimento curricular, no Mestrado Profissional em História (ProfHistória), que foi o curso de extensão: “História e Literatura Africana (HISLA) no contexto da neocolonização e descolonização de Moçambique”, curso este realizado no ambiente virtual do Google Meet e Google Classroom, destinado a colaborar na formação de professores e estudantes, interessados na relação História e Literatura e na temática africana. Para fins de pesquisa pedagógica, nosso produto assumiu a característica de um Blog e de um canal no YouTube, tendo a finalidade de formação inicial e continuada, para os professores da educação básica. Utilizamos como referencial Benoit (2002), Mbembe (2019), Oliva (2020), dentre outros teóricos, que nos auxiliaram para uma análise mais aprofundada da História e da Literatura africana, de língua portuguesa. Nesta perspectiva, este texto está estruturado em três capítulos, sendo o primeiro uma revisão bibliográfica sobre a colonização e descolonização da África, o segundo capítulo reflexões entre a História e a Literatura, onde apresentamos uma perspectiva narrativa, através das lentes africanas. O terceiro e último capítulo versará sobre o curso de extensão e os resultados dos dados obtidos no mesmo.


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  • This dissertation research has as main objective to approach part of the History of Africa, through the Mozambican literary production, of Ungulani Ba Ka Khosa, especially in the collections of short stories Ualalapi and in Orgia dos Loucos, in which we problematize aspects of the European imperialist neocolonization and the search for the emancipation of the territory. From our primary sources, from the proposition of building interdisciplinary relationships aimed at the Teaching of History and in order to promote Law nº 10.639/2003, we carried out the pedagogical product foreseen in the curricular development, in the Professional Master's Degree in History (ProfHistória), which was the extension course: “History and African Literature (HISLA) in the context of the neocolonization and decolonization of Mozambique”, this course was carried out in the virtual environment of Google Meet and Google Classroom, aimed at collaborating in the training of teachers and students, interested in the history relationship and Literature and on African themes. For pedagogical research purposes, our product took on the characteristics of a Blog and a YouTube channel, with the purpose of initial and continuing education for basic education teachers. We used as a reference Benoit (2002), Mbembe (2019), Oliva (2020), among other theorists, who helped us to a more in-depth analysis of African History and Literature, in Portuguese. In this perspective, this text is structured in three chapters, the first being a bibliographic review on the colonization and decolonization of Africa, the second chapter reflections between History and Literature, where we present a narrative perspective, through the African lens. The third and final chapter will deal with the extension course and the results of the data obtained in it.

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  • EDUARDO KAMITANI
  • ENSINO DE HISTÓRIA E O GOVERNO VARGAS (1930-1945): UMA ANÁLISE DE CHARGES

  • Orientador : CARLOS EDINEI DE OLIVEIRA
  • Data: 01/09/2022

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  • A presente dissertação tem como objetivo principal a utilização de charges no ensino de História. A partir da análise dos principais documentos referentes a educação brasileira no século XX e início do século XXI, constatamos que só recentemente, a partir dos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN), da Lei de Diretrizes de Bases Lei 9394/96 (LDB) e da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) é que a preocupação com métodos de ensino que utilizem fontes históricas e análise de documentos passaram a ser considerados competências e habilidades que devem orientar a prática dos professores de história nas escolas. Desse modo, seguindo essas orientações, fizemos uma seleção de charges publicadas entre 1930 e 1945, período conhecido como governo Vargas, que retratam os principais acontecimentos políticos que se consagraram como fatos históricos. As charges foram selecionadas por meio do site da Biblioteca Nacional, sessão Hemeroteca, e o periódico por nós escolhido foi a revista ilustrada Careta. Este trabalho se enquadra no campo teórico da história do imaginário, e enfatiza a importância do uso de fontes iconográficas para construção do conhecimento histórico escolar, onde alunos, professores e escola, de forma dialética, problematizam, questionam, ressignificam e produzem conhecimentos originais a partir dos currículos prescritos.


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  • The main objective of this dissertation is the use of cartoons in the teaching of History. From the analysis of the main documents referring to Brazilian education in the 20th century and beginning of the 21st century, we find that only recently, based on the National Curriculum Parameters (PCN), the Law of Basic Guidelines Law 9394/96 (LDB) and the National Common Curriculum Base (BNCC) is that the concern with teaching methods that use historical sources and document analysis came to be considered competences and skills that should guide the practice of history teachers in schools. Thus, following these guidelines, we made a selection of cartoons published between 1930 and 1945, a period known as the Vargas government, which portray the main political events that have become historical facts. The cartoons were selected through the National Library website, section Hemeroteca, and the periodical we chose was the illustrated magazine Careta. This work fits into the theoretical field of the history of the imaginary, and emphasizes the importance of using iconographic sources for the construction of historical school knowledge, where students, teachers and school, in a dialectical way, problematize, question, re-signify and produce original knowledge from of prescribed curricula.

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  • NÉLTON RICARDO DIAS
  • ENSINO DE HISTÓRIA E HISTÓRIA DE CANARANA-MT: VIVÊNCIAS DE MIGRANTES E A HISTÓRIA DO LUGAR (1970-1980)

  • Orientador : MARIA DO SOCORRO DE SOUSA ARAUJO
  • Data: 28/11/2022

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  • As formas de fazer História, inclusive no contexto escolar, variaram muito nos últimos séculos. A historiografia, por ter sua origem sempre em um dado contexto, tem o desafio de compreender-se nesse contexto, analisá-lo, desafiá-lo e influenciá-lo.  O ensino de História no Brasil também passou por mudanças significativas em sua forma, conteúdo e objetivos desde a sua primeira formatação, no início do século XIX, até a segunda década do século XXI. Seus objetivos variaram desde a consolidação do sentimento patriótico, passando pela formação centrada no aluno da Pedagogia Nova, pela formação de mão de obra passiva da Pedagogia Tecnicista e, finalmente, pelo desenvolvimento do pensamento autônomo do aluno presente na BNCC. A formação de professores e a relação de conteúdos abordados refletem, em muito, os objetivos propostos em cada um dos períodos. Ressalta-se, na atual conjuntura educacional, a necessidade de discutir a historicidade de cada sujeito em seu contexto. Assim, destaca-se a importância de trabalhos relacionados a memória e História Oral como subsídio para a construção e estudo da História do lugar. Partindo do desafio de avançar para além da história oficial da cidade de Canarana/MT, que tem como marco inicial o projeto de colonização homônimo iniciado em 1972 por colonos oriundos do estado do Rio Grande do Sul, este estudo objetivou investigar a existência e contribuição de outros sujeitos no processo de ocupação do território. Para tal, a metodologia da História Oral serviu de subsídio a fim de coletar, analisar e divulgar os relatos desses sujeitos que, por vezes, não são considerados na construção da história desse lugar. Estudantes de Ensino Médio da Escola Estadual Paulo Freire, de Canarana/MT, integraram o projeto como os principais protagonistas no processo de investigação e análise dos dados coletados, na perspectiva da construção de um saber histórico escolar. Num contexto de pluralidade de ideias, o ensino de História também vê-se plural e diverso. E, em sintonia com o desenvolvimento das propostas educacionais encontradas na BNCC, a utilização da História Oral para o estudo de questões relacionadas a Memória e a História Local, coloca-se como uma das possibilidades que vem ao encontro da ideia de autonomia de pensamento do aluno e de produção de sua própria História e identidade.


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  • The teaching of History in Brazil has undergone significant changes in its form, content and objectives since its first format, in the early 19th century, until the second decade of the 21st century. Its objectives ranged from the consolidation of the patriotic feeling, through the formation centered on the student of the Pedagogia Nova, by the formation of a passive workforce of the Pedagogia Tecnicista and, finally, by the development of the autonomous thinking of the student present in the BNCC. Teacher training, school organization and the list of contents covered largely reflect the objectives proposed in each of the periods. In the current educational context, the need to discuss the historicity of each subject in their context is highlighted. Thus, the importance of works related to memory and Oral History is highlighted as a subsidy for the construction and study of the History of the Place. This work is dedicated to building a possibility of approach to the study of the History of Canarana/MT in the school context. In general, the History of Canarana has been built and presented by the official media as a result of the colonization promoted by small farmers from Rio Grande do Sul who settled in unoccupied or underused land and built the city as it is today. The use of the Oral History research methodology can add relevant elements to the construction of the History of Canarana, since it provides an opportunity to investigate the motivations, perceptions and trajectories of people, non-southern migrants, who are part of the diversity present in the formation of the society of Canarana and who, many times, are relegated to some supporting role in the official narratives of History. Realizing that the ways of doing History, including in the school context, have varied a lot in recent centuries, the reflection on these changes cannot escape the historian's craft. In a context of plurality of ideas, the teaching of History is also seen as plural and diverse. And, in line with the development of educational proposals found at the BNCC, the use of Oral History for the study of issues related to Memory and the History of Place, is one of the possibilities that meets the idea of autonomy of thought of the student and the production of their own history and identity.

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  • WELLIGTON FERNANDES DA SILVA
  • OS CHIQUITANO E A CONSTRUÇÃO DE CÁCERES-MT: HISTÓRIA, MEMÓRIA E VALORIZAÇÃO

  • Orientador : DOMINGOS SAVIO DA CUNHA GARCIA
  • Data: 28/11/2022

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  • Durante muito tempo, a história abordou a questão do Brasil colonial sob o discurso do colonizador, atribuindo ao europeu um lugar de destaque, de conquistador e descobridor de terras desconhecidas. Ainda que fossem desconhecidas, essas terras não estavam despovoadas, havendo nelas muitos povos indígenas. Sob esse viés, este trabalho objetiva-se a compreender o papel do povo Chiquitano na construção, povoamento e desenvolvimento da cidade de Cáceres, enquanto ainda era Vila Maria do Paraguai, a fim de elucidar o percurso histórico que culminou nesse acontecimento. Trata-se de uma abordagem qualitativa, cujo objetivo se pauta na pesquisa exploratória e tem como método o caráter bibliográfico, que consistiu em levantar dados por meio de documentos históricos, pesquisas acadêmicas e demais fontes que puderam contribuir para a discussão. Em relação ao aporte teórico, ancoramo-nos nos trabalhos que versam sobre a temática Chiquitana, bem como a fundação da cidade de Cáceres e região de Mato Grosso. Diante disso, os resultados da pesquisa apontam, com clarividência, que os Chiquitano são os maiores responsáveis na consolidação de Vila Maria do Paraguai, em que atuavam não só como moradores, trabalhadores e em determinado momento da história, protetores da fronteira, mas também como detentores de saberes necessários para que essas ações fossem possíveis. Os dados obtidos através de documentos também apontaram que os Chiquitano não foram importantes apenas para a Coroa portuguesa, como também para a Coroa Espanhola em diferentes momentos, uma vez que eles eram os verdadeiros donos da terra e, consequentemente, o ponto chave dessa parte da história.


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  • Through this research project, we intend to analyze the context of formation of the village of Vila Maria do Paraguai in the captaincy of Mato Grosso, between 1778, when it was founded, and 1874, when that village was elevated to the category of municipality, highlighting the contribution of the indigenous

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  • WEBERLY DIANE VIEIRA VITORINO
  • HISTÓRIA DAS MULHERES NEGRAS NOS LIVROS DIDATICO DE HISTÓRIA DO ENSINO FUNDAMENTA DE MATO GROSSO (2017-2019)

     

  • Orientador : FERNANDA MARTINS DA SILVA
  • Data: 29/11/2022

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  • Esta pesquisa analisou, como as mulheres negras foram representadas nos livros didáticos de história do ensino fundamental, da coletânea História, sociedade e cidadania de Alfredo Boulos Junior, referente ao triênio de 2017 a 2019. A investigação investigou as imagens, textos e atividades propostas nos conteúdos em que apresentam as experiências históricas dessas mulheres. Os materiais didáticos selecionados para a pesquisa são referentes aos livros utilizados nas turmas do sexto, sétimo, oitavo e nono ano do ensino fundamental. As análises e discussões foram permeadas pela perspectiva teórica de Djamila Ribeiro, Lélia Gonzalez, Circe Guimarães, Kabenguele Munganga, e Nilma Lino Gomes, Stuart Hall e bell hooks. Como resultado da pesquisa foi elaborado um guia didático, como produto a ser apresentado no programa de pós graduação profHistória. O material tem como proposta apresentar história biográficas de mulheres negras que tiveram múltiplas experiencias históricas, apresentando a história dessas mulheres desde a antiguidade, Brasil oitocentista e na história do tempo recente. Além dessas biografias há sugestões de atividades e filmes, para auxiliar o trabalho do professor para incluir a história dessas mulheres no conteúdo programático.


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  • This research aims to analyze how black women were represented in the history textbooks of elementary school, the collection History, society and citizenship of Alfredo Boulos Junior, referring to the triennium from 2017 to 2019. The research analyzes the images, texts and activities proposed in the contents in which they present the historical experiences of these women. The teaching materials selected for the research refer to the books used in the classes of the sixth, seventh, eighth and ninth year of elementary school. As a result of the research, a pedagogical notebook will be prepared as a product to be presented in the profHistória graduate program. The pedagogical notebook aims to present a biographical history of black women who had multiple historical experiences, in addition to an orientative one to assist the teacher's work to include the history of these women in the programmatic content.

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  • JÉSSICA SILVA SANTOS
  • ENSINO DE HISTÓRIA

    REPRESENTAÇÕES SOCIAIS SOBRE A RELIGIOSIDADE AFRO-BRASILEIRA: O CANDOMBLÉ EM TRAJETÓRIA

     

  • Orientador : OTAVIO RIBEIRO CHAVES
  • Data: 30/11/2022

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  •  A presente dissertação tem como proposta investigar as diferentes representações sociais construídas sobre o candomblé, religião afro-brasileira, pelos professores das Escola Estadual Doutor Joaquim Augusto da Costa Marques na Escola e Escola Estadual Nossa Senhora de Fátima/Araputanga-MT. Espera-se que este estudo possa contribuir para formação de professores, na abordagem sobre as relações étnico-raciais com ênfase na religiosidade de matriz afro-brasileira, na especificidade do Candomblé no ensino de história. Isto de acordo com o que está definido na Lei 10.639/2002. Foi analisado o Projeto Político Pedagógico da primeira escola mencionada e desenvolvido entrevistas com professores das duas escolas, visando perceber como a temática sobre as religiões afro-brasileiras, em especial, sobre o candomblé tem sido trabalhado em sala de aula. Neste sentido, no primeiro capítulo da dissertação, intitulado "Ensino de história: dispositivos jurídico-legais que norteiam o ensino de história da África e cultura afro-brasileira”, será abordado sobre a escola em que trabalhei os conteúdos do Projeto Político-Pedagógico-PPP, o ensino de História, buscando analisar como a cultura afro-brasileira é posta neste currículo, e legislação que a ampara. No segundo capítulo, “Representações sociais sobre o Candomblé na Escola Estadual Dr. “Joaquim Augusto da Costa Marques” e Escola Estadual Nossa Senhora de Fatima/Araputanga-MT", procuramos trabalhar as representações sociais sobre o Candomblé produzidas por 12 professores das escolas acima mencionadas. Utilizamos o google Forms para coleta de informações junto aos entrevistados. A pesquisa foi feita no difícil período da pandemia do covid-19. Foi elaborado como material pedagógico (produto), uma oficina através de planos de aula roteirizado. Através desta, pretendemos trazer conhecimentos sobre o Candomblé baseado em autores que pesquisam sobre o assunto, com intuito de servir como material didático de uso para os professores em sala de aula.


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  • To approach Candomblé, it is necessary to study this religion, in order to change the preconceived view that society has about this and other beliefs of Afro-Brazilian matrices. The most important thing is also that, when talking about or studying a certain people, it is necessary to understand their religion, because there is no way to do this study separately. In this sense, this dissertation will address Candomblé, considered as one of the legacies of the “religious pantheon organized according to the jeje-nagô cultural model” (MUUNANGA, 2007, p.94). We will use existing bibliographies and other forms of narratives produced by teachers and students at the school where I teach.

    With this, thinking about teaching strategies of Afro-Brazilian and African history through candomblé, focusing on the fight against religious intolerance and, consequently, structural racism, aiming at the following objectives:

    · Understand how the religions of African origins were approached, or not, in the teaching of history throughout its trajectory;

    · Analyze Laws 10,639/03 and 11,645/05 and their contributions to the teaching of History, as well as legal and legal provisions such as PCNs, Curricular Guidelines and Guidelines and the BNCC;

    · Combat religious intolerance, problematize the concepts of racism and ethnic identity.

    In this sense, in the first chapter of the dissertation, entitled "Teaching History: juridical-legal devices that guide the teaching of African history and Afro-Brazilian culture", it will be discussed about the school in which I worked in your PPP, the teaching of History and the curriculum, seeking to analyze how Afro-Brazilian culture is placed in this curriculum, and also the legislation that supports it.

    In the second chapter, "Social representations about Candomblé at Escola Estadual Dr. "Joaquim Augusto da Costa Marques"/Araputanga-MT", has the proposal to work with the social representations about Candomblé produced by teachers and students of elementary school. knowledge about Candomblé based on authors who research on the subject, with the intention that it is a support material for the knowledge of school teachers.

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  • AGNALDO GONÇALVES E SILVA
  • ENSINO DE HISTÓRIA PARA PRIVADOS DE LIBERDADE NO PRESÍDIO DE SINOP: UM ESTUDO A PARTIR DE NARRATIVAS ESCRITAS E IMAGENS

  • Orientador : JAIRO LUIS FLECK FALCAO
  • Data: 14/12/2022

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  • Esta dissertação, intitulada Ensino de História Para Privados de Liberdade no Presídio de Sinop: um estudo a partir de narrativas escritas e imagens tem como objetivo compreender, por meio das narrativas, de que forma os privados de liberdade da cadeia pública de Sinop, Dr. Osvaldo Florentino “Ferrugem”, expressam sua percepção sobre o ensino de história e suas noções de liberdade, autonomia e cidadania. Para responder ao objetivo foi realizada uma pesquisa narrativa, por meio da escrita de um breve memorial sobre a trajetória de estudos na disciplina de história de privados de liberdade do presídio de Sinop que estão matriculados no Ensino Médio. A motivação para este estudo nasceu de um interesse pessoal em trabalhar dentro do presido, da crença e construção teórica de Paulo Freire sobre a educação libertadora e as relações de poder expressas por Foucault, principalmente sobre o poder e o saber, que contribui para a crítica a modernidade e seu projeto de controle, dominação e disciplinarização dos corpos. Neste sentido, Foucault destaca que para o exercício do poder disciplinar é fundamental que cada indivíduo esteja no seu devido lugar, para uma atenta e sistemática observação de seu comportamento, no intuito de poder sancioná-lo, controlá-lo, apreciá-lo. Esse lugar deve ser visto e percebido como útil, então surge a estrutura escolar, espaço que também facilita a vigilância e o controle sobre os indivíduos, pois são divididos por série, turma, distribuídos em filas, por gênero, por idade, tec. Fazendo uma análise mais pormenorizada de uma sala de aula, percebe-se, arquitetonicamente, que o local é bem semelhante a uma prisão, na sua conformação hierárquica, nos mecanismos de disciplinarização e em sua vigilância. Não é intenção fazer julgamentos, pois isso é uma função especifica da justiça, mas buscar o entendimento do porquê, durante sua vida escolar, ele foi levado, alguns, a abandonar a escola e se esse abandono tem ligação com a vida que resolveram escolher.


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  • This dissertation, entitled Teaching History for Prisoners of Liberty in Sinop Prison: a study based on written narratives and images, aims to understand, through narratives, how those deprived of liberty in the public prison of Sinop, Dr. Osvaldo Florentino “Ferrugem”, express his perception about the teaching of history and his notions of freedom, autonomy and citizenship. In order to respond to the objective, a narrative research was carried out, through the writing of a brief memorial about the trajectory of studies in the discipline of history of prisoners from the Sinop prison who are enrolled in high school. The motivation for this study was born from a personal interest in working within the presidency, from Paulo Freire's belief and theoretical construction about liberating education and the power relations expressed by Foucault, mainly about power and knowledge, which contributes to the critique modernity and its project of control, domination and discipline of bodies. In this sense, Foucault points out that for the exercise of disciplinary power it is fundamental that each individual be in his proper place, for an attentive and systematic observation of his behavior, in order to be able to sanction it, control it, appreciate it. This place must be seen and perceived as useful, then the school structure appears, a space that also facilitates surveillance and control over individuals, as they are divided by grade, class, distributed in rows, by gender, by age, tech. Making a more detailed analysis of a classroom, it is perceived, architecturally, that the place is very similar to a prison, in its hierarchical conformation, in the disciplinary mechanisms and in its surveillance. It is not the intention to make judgments, as this is a specific function of justice, but to seek an understanding of why, during his school life, he was led, some, to drop out of school and if this dropout is connected with the life they decided to choose.

2021
Dissertações
1
  • WAGNER SOUZA VITORINO
  • COMPOSIÇÃO MUSICAL NO ENSINO DE HISTÓRIA: UMA METODOLOGIA APLICADA EM ESCOLA PÚBLICA – VILHENA -RO

  • Orientador : CARLOS EDINEI DE OLIVEIRA
  • Data: 11/05/2021

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  • Esta dissertação em ensino de História versa sobre o estudo investigativo do uso da composição musical como metodologia ativa de ensino que viabilize à aprendizagem significativa e crítica dos conteúdos de História. O problema que motivou a investigação foi como se dá o fenômeno do emprego de linguagens diferenciadas no ensino de História? Essa investigação teve como objetivo geral analisar a possibilidade do emprego da composição musical com temas históricos nas aulas de História. Também pretendeu atingir os objetivos específicos tais como: conhecer e aprimorar o uso da musicalidade no ensino de História; criar estratégias para ensinar os conteúdos do livro didático, por meio da composição de músicas em parceria com alunos do ensino fundamental; diferenciar métodos de ensino em História por meio do emprego da composição musical, com a intenção de cognição histórica; avaliar os estudantes do Colégio Tiradentes da Polícia Militar – CTPM – V,  localizado na cidade de Vilhena – RO, com o propósito de verificar a  aprendizagem pretendida com a pesquisa. Para fundamentar teoricamente a pesquisa, com relação aos processos da educação e do ensino, utilizou-se Carla Beatriz Meiners (2010), Circe Bittencourt (2008), Paulo Freire (1996), Ana Maria Ferreira da Costa Monteiro (2007) e Selva Guimarães (2012). Na perspectiva de analisar o emprego da música no ensino de História, recorreu-se às obras de Tiago Madolozzo (2015), José D’Assunção Barros (2018) e Ramon Bezerra Souza (2018). É uma pesquisa de abordagem qualitativa do tipo descritiva. Para a realização da coleta de dados, a pesquisa deu-se por meio da realização de prática didática com o recurso de oficinas realizadas em sala de aula no ano de 2019, empregando a composição musical com temas históricos nas atividades, que envolveu os alunos do ensino fundamental. Como propôs a pesquisa, com o desenvolvimento da prática pedagógica mediante oficinas em sala de aula, realizou-se a coleta de relato das experiências, assim como a descrição das ações realizadas. Por conseguinte, a investigação contribui para compreender a relação entre professor e aluno envolvidos no processo de ensino de História com a realização de composição de músicas com temas históricos. Com o que foi discorrido, verificou-se que, o fenômeno da aprendizagem significativa uma vez que os alunos relacionaram seus saberes com as propostas de conteúdo detectando as rupturas e permanências dos acontecimentos tais como exploração da mão de obra das classes mais necessitadas, preconceito de gênero, em específico contra as mulheres e racismos vigentes na sociedade atual. O que foi dissertado, apresenta o posicionamento crítico dos alunos ao constatarem e proferirem sobre os aspectos de exclusão, exploração, machismo e discriminação, nos conteúdos propostos para as oficinas. Além disso, destaca a importância de diferentes linguagens para o ensino de História. Como produto, foram elaborados três vídeos musicalizados, elaborados a partir das composições realizadas nas oficinas. Os vídeos ilustrados com desenhos autorais dos alunos ficarão disponíveis em plataforma digital para que os professores possam utilizá-los em suas aulas de História.


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  • This dissertation in History teaching, deals with the use of musical composition as a possible methodology for the critical learning of History contents. The problem that motivated the investigation was to verify how the phenomenon of the use of different languages occurs in the teaching of History. This investigation aims to know and improve viable methodologies for the use of musicality in the teaching of History; create strategies to teach the contents of the textbook, by composing music in partnership with elementary school students; differentiate teaching methods in history through the use of musical composition, with the intention of historical cognition; to evaluate the students of the Colégio Tiradentes of the Military Police - CTPM - V, located in the city of Vilhena - RO, with the purpose of verifying the intended learning with the research. To theoretically base the research, in relation to the processes of education and teaching, Carla Beatriz Meinerz (2010), Circe Bittencourt (2011), Paulo Freire (2005), Ana Maria Ferreira da Costa Monteiro (2007) and Selva Guimarães were used (2012). In order to analyze the use of music in the teaching of history, the works of Tiago Madolozzo (2015), José D’Assunção Barros (2018) and Ramon Bezerra Souza (2018) were used. It is a qualitative research with a descriptive approach. Regarding the collection of data from the results of the workshops held in the classroom in the year 2019, having the musical composition with historical themes, with the resource of conducting History classes, involving elementary school students. As the research proposes, with the development of pedagogical practice through workshops in the classroom, the collection of reports on the experiences was carried out, as well as the description of the actions carried out. Therefore, the investigation contributes to understanding the relationship between teacher and student involved in the history teaching process with the realization of music composition with historical themes. With the dissertation on the agenda, it was found that learning came about in a significant way, since, students, related their knowledge to the content proposals detecting the ruptures and permanences of the events. This research presents the critical positioning of students when they find out and speak about the aspects of exclusion, exploitation, machismo and discrimination, in the contents proposed for the workshops. In addition, it highlights the importance of different languages for teaching history. As a final product, three music videos were created, based on the compositions made in the workshops. The videos illustrated with students' authorial drawings will be available on a digital platform so that teachers can use them in their History classes.

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  • Lilian Santos de Andrade
  • A LEI TEM QUE VALER DESDE O PORTÃO”: SABERES E PRÁTICAS DOCENTES - IMPLEMENTAÇÃO DA LEI FEDERAL N° 10.639/03 NA EDUCAÇÃO BÁSICA 

  • Orientador : OSVALDO MARIOTTO CEREZER
  • Data: 12/05/2021

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  • A presente pesquisa tem por objetivo analisar como se deu a implementação da Lei Federal n. 10.639/03 na educação básica em Poconé/MT a partir de uma escola estadual da cidade, em especial, dos saberes e práticas mobilizados por professores de História, Arte e Língua Portuguesa que têm em comum o trabalho na escola escolhida como lócus de pesquisa, mas atuam ou atuaram em outras do mesmo município. Utilizamos fontes orais com entrevistas com professores das disciplinas de História, Artes e Literatura, áreas focadas pela lei estudada e fontes documentais, tais como leis, diretrizes e orientações curriculares nacional e estadual, documentos escolares e bibliografia sobre o tema. Utilizamos a entrevista oral baseada nos procedimentos da história oral temática e buscamos construir um diálogo entre os registros orais e as fontes documentais. A investigação se baseou na abordagem qualitativa somada a perspectiva teórica intercultural crítica e os estudos decoloniais. Nossa preocupação é compreender as múltiplas vozes e percepções dos colaboradores, evidenciando a pluralidade de ideias, representações e concepções sobre o tema estudado. Nossas inquietações dizem respeito a pensar se e como tem sido a decolonização dos saberes na educação básica, o que tem sido feito para o combate ao racismo, o preconceito e a exclusão social dos negros para que haja reconhecimento desses sujeitos que historicamente não têm sido reconhecidos na modernidade/colonialidade. Em suma, como a história e a cultura africana e afro-brasileira foram inseridas no lócus de pesquisa. A partir do que nos disseram os professores colaboradores, percebemos as práticas e imaginários racistas que estiveram e ainda estão presentes de diferentes formas e em diferentes âmbitos da escola, os desafios e os problemas estruturais enfrentados pelos professores, o que tem sido feito e o que ainda é preciso ser feito. O caminho para uma implementação efetiva da lei ainda é longo, mas muitas transformações ocorreram e estão ocorrendo. Na escola que serviu de lócus de pesquisa podemos dizer, que apesar dos limites e descontinuidades esse processo possui conquistas importantes, inclusive, para a decolonização dos saberes e práticas escolares. Buscamos com esse estudo contribuir para o debate a respeito dos saberes e práticas dos professores no ensino das relações étnico-raciais na educação básica contemporânea.


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  • This research aims to analyse how the Brazilian Federal Law 10.639/03 was implemented in Poconé city’s basic education, in the state of Mato Grosso. It was focused on history, arts, and Portuguese teachers’ knowledge and practices in a state school, who also teach or have already taught in other schools in the same city. The research sources were oral and documentary, such as interviews with the history, arts, and Portuguese teachers; national and state legislations; curricular guidelines; school documents; and bibliography on the subject. The oral interview was based on  thematic oral history procedures and this research tries to build a dialogue between oral records and documentary sources. The investigation was based on qualitative research, critical and intercultural theoretical perspectives, and decolonial studies. It aims to understand the interviewed teachers’ multiple voices and perceptions, highlighting the plurality of ideas, representations, and conceptions on the studied theme. The research also seeks to acknowledge whether and how the decolonization of knowledge in basic education happens and what has been done to stop racism, prejudice, and the social exclusion of Black people in order to provide the recognition of these individuals who have not been historically recognized in modernity/coloniality. In conclusion, it aims to understand how African and Afro-Brazilian history and culture were inserted in the locus of research. Through the collaborating teachers interviews, racist practices and racial imaginary that were and still are present in different ways and in different school areas were perceived, besides the challenges and structural problems faced by them, and also what has been or  still needs to be done.  The path to an effective implementation of the law is still long, but many transformations have occurred and still are occurring in the educational field. In the school that served as the locus of research, despite the limits and discontinuities of programs, this implementation process has important achievements, including the decolonization of school knowledge and practices. This study aims to contribute to the debate regarding the knowledge and practices of teachers in the teaching of ethnic-racial relations in contemporary basic education.

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  • Leandro Rezende da Silva
  • GAMIFICAÇÃO E JOGOS COM FINS DIDÁTICOS NO ENSINO DE HISTÓRIA

  • Orientador : CARLOS EDINEI DE OLIVEIRA
  • Data: 10/06/2021

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  • O tema gamificação e jogos com fins didáticos no ensino de história tenta responder uma questão muito presente na atualidade, isto é, como estas metodologias diferenciadas poderiam contribuir na prática profissional do ensino de história para os estudantes do ensino fundamental anos finais? O uso da gamificação e jogos por professores na educação básica tem sido compreendido como uma metodologia que auxilia no desenvolvimento cognitivo, favorecendo o desenvolvimento de habilidades e por estas razões promove uma aprendizagem que possui significação para as crianças e os adolescentes, uma vez que se aproxima de suas realidades e permite que se sintam participantes do processo. A pesquisa foi desenvolvida por meio da metodologia participante de Pedro Demo (1982) com estudantes da Escola Sesc Pantanal em Poconé – MT. Esta, tem como propósito, permitir que os estudantes mantenham uma relação de interação com o professor pesquisador na busca por soluções dos problemas. Os referenciais teóricos utilizados foram: Marcello Paniz Giacomoni (2013); Isabel Barca (2001); Flávia Eloisa Caimi (2006); Thais Nívia de Lima Fonseca (2011); Lilian Bacich e José Moran (2018); Geniana dos Santos e Hugo Bovareto de Oliveira Horsth (2019). Como resultado, a pesquisa atesta que tanto os jogos com fins didáticos como as práticas de gamificação promovem a aprendizagem dos estudantes do ensino fundamental anos finais, operando como um motor motivador e fazendo com que estes se sintam participantes do processo, tornando ativo e significativo o momento de construir conhecimentos históricos.


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  • The purpose of this dissertation is to reflect and understand the use of Gamification as an active methodology in the Teaching of History, whose purpose is to enable student action in the construction of knowledge, since the current reality has revealed the need that young people and adolescents have the most appropriate forms of education. If we consider that the classroom can be seen with the idea of a “game”, in which the teacher has the role of teaching and students need to perform various tasks that give them a score or concept, so that in the end, they receive an award, that is, approval or disapproval at the end of the year. In this case, it would be interesting if we reflected on the following question: is this "game" a good "game"? To reflect and discuss this issue, authors who are references in History Teaching, such as Isabel Barca, Flávia Eloisa Caimi, Thais Nívia de Lima Fonseca, among others, were chosen. This is a bibliographical research, but participatory, because during the investigation several gamified classes were built together with the students' participation. Initially, a concise theoretical conceptualization with Maude Bonenfant, Sébastien Genvo and Luciane Maria Fadel et al., Among others, is presented. As this is an Active Methodology applied to History Teaching, a brief investigation was developed on this topic, related to gamification. Related to the context of history teaching for elementary school students in the final years, gamification is understood as a methodology that promotes protagonism and develops skills, enabling greater learning, as it operates as a motivating engine and makes students feel participants in the process. Understanding that the permanent dialogue on the use of gamification in the Teaching of History is a way to improve the professional practice of teachers who want to work with this methodology, it was the intention to build a book that presents this discussion and with suggestions for gamify history lessons. Finally, examples of gamification practice and learning games are used, used in history classes, among others, before and during the Covid-19 pandemic with analysis of the positive aspects and the problems identified.

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  • FERNANDA JARDIM VIEIRA
  • MEMÓRIAS DE MIGRANTES E ICONOGRAFIAS NA COMPOSIÇÃO DO ENSINO DE HISTÓRIA EM COMODORO, MATO GROSSO

  • Orientador : MARIA DO SOCORRO DE SOUSA ARAUJO
  • Data: 25/06/2021

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  • Esta dissertação tem como base a questão do ensino de história que parte do local (história local), visando propiciar e promover conhecimentos acerca do processo migratório para a cidade de Comodoro-MT, durante as décadas de 1970 e 1980. O ensino dos conhecimentos históricos em uma perspectiva local está ancorado e é discutido nos diversos documentos que regem a Educação Básica no Brasil e no Estado de Mato Grosso, como na Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB), nos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN), na Base Nacional Comum Curricular (BNCC), nas Orientações Curriculares de Mato Grosso (OCMT), dentre outros, os quais o consideram como primordial para o desenvolvimento intelectual e social dos estudantes. Pautando-se nesses documentos e em discussões teóricas pertinentes à temática da pesquisa, realizamos debates envolvendo o ensino de história e metodologias de ensino-aprendizagem fundamentadas especialmente na história local, tendo como principais teóricos, Brodbeck (2012), Gonçalves (2007) e Schmidt (2007). A pesquisa de abordagem qualitativa do tipo descritiva teve como principal enfoque documental as entrevistas com revisitação da memória dos migrantes advindos das mais diversas regiões do país, entre as décadas de 1970 e 1980, e foram realizadas com a metodologia de história oral, a partir das concepções teóricas de Alberti (2004). Estes, ao se estabelecerem aqui, contribuíram para a formação de uma comunidade a partir de um nucleamento rural-urbano que culminou com a formação da cidade de Comodoro-MT. A dissertação foi produzida como requisito do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de História (PROFHISTÓRIA) e busca trazer contribuições à lacuna historiográfica quanto ao processo de migração e formação da cidade de Comodoro-MT. Frente a isso, procuramos produzir uma historiografia da localidade, com foco no processo migratório para a região e de formação do município. As discussões relacionadas aos processos que impulsionaram a migração para as regiões Centro-Oeste e Norte do país, rumo à chamada Amazônia Legal, na qual Comodoro se insere, estão ancoradas nas concepções teóricas de Guimarães Neto (2003). O aporte teórico acerca de memórias e o processo de ensino-aprendizagem seguem a perspectiva teórica de Le Goff (1990) e Halbwachs (1968), dentre outros estudiosos, e as discussões que fundamentam as iconografias, têm como principal referencial teórico Kossoy (2001; 2002). O viés da História Cultural discutido no texto fundamenta-se, sobretudo, no aporte teórico de Roger Chartier (2002). A presente dissertação divide-se em três capítulos, através dos quais ambicionamos promover um estímulo aos professores da educação básica do município a incluírem esses conteúdos e documentos referentes à história local em suas práticas de ensino. Dedicamos uma sessão dessa dissertação a um debate acerca das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC), como uma breve discussão acerca do seu papel no processo de ensino-aprendizagem no século XXI, culminando com a apresentação do produto pedagógico, resultado dessa dissertação e das discussões nela travadas. O website intitulado “Saber mais de História Local - Memória & História comodorense”, foi idealizado e criado com a pretensão de impulsionar o acesso da comunidade comodorense, sobretudo, professores e alunos, a materiais histórico-documentais, imagéticos e cartográficos que proporcionem e ampliem as possibilidades de trabalho com a história local. Partimos do pressuposto de que a história é de grande relevância para a formação dos discentes enquanto cidadãos críticos e pensantes que conhecem e compreendem a história da qual fazem parte. Esperamos que os materiais produzidos a partir dessa dissertação possibilitem aos estudantes oportunidades de compreenderem a história de construção e constituição da localidade onde vivem, bem como se entenderem como parte desse processo histórico que está em constante construção.


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  • Based on the assumption that history is of paramount importance for the education of students as critical and thinking citizens who know and understand the history of which they are part, this work is based on the issue of teaching history from the place, and aims to promote knowledge about the formation of the city of Comodoro, located in western Mato Grosso, as well as encouraging teachers of basic education in the municipality to include these contents in their classes, and students to understand themselves as part of this historical process that is constantly under construction . The teaching that leaves the place is anchored and is discussed with support in the various documents that govern Basic Education in Brazil and in the State of Mato Grosso. In view of this, and in accordance with State Law No. 5,573 / 90, which establishes the mandatory teaching of the subjects of History, Geography and Literature of Mato Grosso, “in 1st and 2nd grade schools, public or private”, which operate in the State, the present work aims to produce a historiography of the locality of Comodoro / MT through documents pertinent to the research theme, but it focuses on documentary interviews such as revisiting the memory of migrants from the most diverse regions of the country, between the 1970s and 1980. These, as migrants, settled and contributed to the formation of the Comoros society from a rural-urban nucleus that became the city of Comodoro, located in western Mato Grosso. This work was produced during the course of the Professional Master's Program in History Teaching (PROFHISTÓRIA) and seeks to address the historiographical gap regarding the formation of the city of Comodoro, through interviews with former residents of the city, as well as photographs and institutional documents that give tells the story of that locality, resulting in a pedagogical product to be used by the teachers of Basic Education of the schools of the municipality, in order to boost the inclusion of the history of the locality together with the didactic-pedagogical contents worked in the teaching practices. The product will be a website entitled “Know more about Local History - Memory & History of Comoros”, in which documentary, imagery and cartographic materials will be made available to make it possible to work with local history in the classroom as documentary sources collected during the research, as well as as class proposals materialized in didactic sequences.

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  • Paulo Roberto Guimarães
  • ENSINO DE HISTÓRIA E HISTÓRIA LOCAL: O PROCESSO DE OCUPAÇÃO E COLONIZAÇÃO DO ARAGUAIA MATO-GROSSENSE E A FORMAÇÃO DO MUNICÍPIO DE CANARANA-MT.

  • Orientador : EDISON ANTONIO DE SOUZA
  • Data: 30/06/2021

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  • A presente pesquisa tem por objetivo analisar o processo de ocupação e colonização que deu origem ao município de Canarana-MT em uma região de fronteira e refletir como a História Local pode contribuir para o ensino de História, pensando, a partir de documentos e relatos orais dos sujeitos que participaram desse processo histórico. Para efeito dessa pesquisa foi selecionado três grupos de sujeitos, cada um deles comungam de traços culturais distintos, são eles: os migrantes sulistas, vindos principalmente do Estado do Rio Grande do Sul; os posseiros que ocupavam áreas de terras no então município de Barra do Garças, onde na atualidade corresponde ao município de Canarana-MT e; o povo indígena da etnia Xavante que vivem há mais de dois séculos no território. A documentação utilizada para a análise foram relatos de memória publicados em livros impressos e disponíveis em gravação de áudio, recorremos também às fontes documentais encontradas no Arquivo Nacional, em versão online, e no arquivo que se encontra sobre os cuidados da Fundação Pró-Memória de Canarana, além de bibliografias que tratam da discussão relativas à pesquisa. Através dessa investigação, utilizando bibliografias e documentos, podemos conhecer mais a fundo o processo de ocupação e colonização do território que hoje corresponde ao Município de Canarana-MT, demostrando as contradições entre o discurso oficial, que se estabeleceu através das relações de poder e da identificação das resistências e tentativas de silenciamento. Essa análise, contribui para pensar o ensino de História, o primeiro contato que os estudantes têm com a História ensinada nas escolas, geralmente ocorre pelo estudo da formação da cidade onde vivem, e, nesse processo podem ocorrem vários equívocos, dentre eles a simplificação do processo, apresentando apenas a versão oficial, construída a partir das relações de poder, mesmo que a as evidências de contradições estejam espalhadas nos espaços públicos e nas manifestações oficiais. Essa é uma realidade muito comum, principalmente nas regiões de colonização recente, nas cidades que se constituíram durante o aceleramento da expansão da fronteira. À medida que a pesquisa avançou, essas contradições, silenciamentos e disputas ficaram mais evidentes, portanto, demostrando que o uso de documentos durante a construção dos planos de aulas são uma opção para ampliar a compreensão sobre essas realidades. Trabalhar a História Local, através das fontes, suscita o interesse dos estudantes por discutir temas históricos em uma perspectiva de maior proximidade, ao mesmo tempo promove a democratização do ensino de História, oportunizando ouvir as vozes silenciadas.


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  • The present research aims to analyze the process of occupation and colonization that gave rise to the municipality of Canarana-MT in a border region and reflect how Local History can contribute to the teaching of history, thinking, based on documents and oral reports of the subjects who participated in this historical process, for the purpose of this research, three groups of subjects who shared similar cultural traits were selected, the southern migrants, coming mainly from the State of Rio Grande do Sul, the squatters who occupied areas of land in the then municipality of Barra do Garças, where the city of Canarana-MT and the indigenous people of the Xavante ethnic group currently live for more than two centuries in the territory. Due to the fact that the research was being carried out in a pandemic period, the use of oral sources with interviews from archives was defined, and in cases where security allowed new interviews to be carried out, memory reports published in printed books were also used to in addition to the oral sources, we used the documentary sources, found in the National Archives in its online version, and in the archive found under the care of the Fundação Pró-Memória de Canarana, in addition to the bibliographies dealing with the discussion that took place during the search. Through this investigation, using reports from memories and documents, we can learn more about the process of occupation and colonization of the territory that today corresponds to the Municipality of Canarana-MT, demonstrating the contradictions between the official discourse that was established through power relations, and to identify the resistances, the silencing attempts. This analysis contributes to thinking about the teaching of History, the first contact that students have with the History taught in schools, usually occurs through the study of the formation of the city where they live, and in this process several mistakes can occur, among them the simplification of the process , presenting only the official version built from power relations, even if the evidence of contradictions is scattered in public spaces and in official manifestations. This is a very common reality, especially in the regions of recent colonization, in the cities that were formed during the acceleration of the expansion of the border. As the research progressed, these contradictions, silences and disputes became more evident, therefore, demonstrating that the use of oral reports and documents, should be used in classes for elementary and high school students, working with Local History through these sources. it raises the interest of students to discuss historical themes in a perspective of greater proximity, at the same time, it promotes the democratization of History teaching giving voice to the silenced.

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  • Michelle Aparecida da Silva Gomes
  • DITADURA CIVIL-MILITAR BRASILEIRA E O ENSINO DE HISTÓRIA PELA DIMENSÃO DAS MATÉRIAS JORNALÍSTICAS DO JORNAL “CORREIO CACERENSE” (1968-1978)

  • Orientador : MARIA DO SOCORRO DE SOUSA ARAUJO
  • Data: 01/07/2021

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  • Esta dissertação estuda as formas como a ditadura civil-militar brasileira foi veiculada nos noticiários do Jornal Correio Cacerense, na cidade de Cáceres/MT, como um material de suporte ao Ensino de História. As análises das publicações estão centradas na influência da imprensa na formulação de opiniões no cotidiano da cidade e as prováveis intervenções sociais e políticas que aconteceram durante a ditadura, especialmente entre 1968 e 1978. Considerando que as fontes documentais se constituem como uma memória sobre os acontecimentos e assim tomando o Jornal Correio Cacerense como suporte de memórias sócio-históricas, analisamos a constituição de uma “memória positiva” sobre o regime militar que ainda é preponderante no coletivo social da cidade, destacando o que ainda é lembrado e o que foi esquecido, como também apresentar os possíveis aspectos que compõem as formulações dessas memórias. Para isso, realizamos a análise das publicações do jornal Correio Cacerense, buscando construir um diálogo com as fontes teóricas que abordam a Ditadura Civil-Militar no Brasil. Assim sendo, para fundamentar teoricamente sobre a temática abordada, utilizamos os autores Napolitano (2014), Ferreira e Delgado (2019), Fico (2014), Carvalho (2012), dentre outros. Desta maneira, as discussões que abarcam este trabalho também estão direcionadas para o uso das fontes documentais para o ensino de História, sobretudo as notícias jornalísticas como possibilidade para a aprendizagem histórica. Para isso, foi fundamental compreender o Arquivo Público Municipal de Cáceres como um lugar de memória que aloca esses documentos que constituem parte da memória sócio-histórica da cidade. Na perspectiva de pensar o ensino de História e o uso das fontes documentais, recorremos às autoras Bittencourt (2011; 2017), Fonseca (2011), Schmidt e Cainelli (2004), Fonseca (1993), dentre outros. Por fim, temos como parte desta dissertação a produção de um material pedagógico que se configura por uma proposta de Unidade Temática Investigativa. Assim, o “produto pedagógico” servirá como ferramenta para auxiliar os professores de História em suas práticas pedagógicas a abordarem a temática da Ditadura Civil-Militar no Brasil e possíveis repercussões em Cáceres.


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  • This research studies the ways in which the Brazilian civil-military dictatorship was broadcast in the news of Jornal Correio Cacerense, in the city of
    Cáceres / MT, as a support material for History Teaching. Analyzes of
    publications are centered on the influence of the press in the formulation of opinions in
    everyday life of the city and the probable social and political interventions that took place during
    the regime, especially between 1968 and 1978. Considering that the sources
    documents are constituted as a memory about the events and thus, taking
    the Correio Cacerense newspaper as a support for socio-historical memories, which is still
    remembered and what was not known and / or forgotten about the Civil-Military Regime in
    Caceres? What political-social behaviors can these memories reveal? As the
    teaching history about the civil-military dictatorship is made possible by taking newspapers as
    object of investigation and didactic-pedagogical knowledge about this recent past?
    What methodologies are possible to work on this theme, making history classes
    more attractive and more understandable? What readings can students take about that time
    in the city of Cáceres when handling newspapers? To reflect on these
    questions, we resort to the authors Bittencourt (2011; 2017), Fonseca (2011), Schmidt and
    Cainelli (2004), Fonseca (1993), among others, to discuss teaching history using
    documentary sources. Thus, we understand that the use of printed media as a source
    for teaching History opens up a range of possibilities to awaken understanding
    criticism, a taste for reading practice and the construction of historical arguments in
    student learning. The readings and debates about the news broadcast in the
    newspapers help and favor students' proximity to local experiences,
    neighborhood, your city, your state, your country, with the possibility of making relationships and / or
    connections with the world. From this perspective, we are thinking about teaching History from the
    journalistic articles as a source of historical investigation, which contributes to a
    more consistent schooling in student citizenship. Finally, thinking about
    perspective of Historical Education, we are developing a Thematic Unit
    Investigative, which consists of the elaboration of a didactic-pedagogical plan that
    the use of these documentary sources in history teaching practices.

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  • Aline Savoine
  • O ENSINO DE HISTÓRIA E A LEI Nº. 11.645/08: ENTRE O DEVER DE MEMÓRIA E AS PRÁTICAS PEDAGÓGICAS

  • Orientador : MARION MACHADO CUNHA
  • Data: 26/08/2021

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  • A presente pesquisa teve por objetivo analisar como ocorre a implementação da Lei Federal nº. 11.645/08 na educação básica em Lambari D’Oeste/MT a partir das vozes de professores egressos do Curso de Licenciatura Plena em História, da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Campus Cáceres, que atuam nas escolas municipais e estaduais do município. Utilizamos fontes orais com entrevistas com professores da disciplina de História, valendo-se de estudos de documentos, como orientações curriculares nacionais e estaduais, diretrizes e bibliografias sobre o tema. Nossa inquietação é compreender as múltiplas vozes dos colaboradores: suas vivências e experiências sobre suas práticas pedagógicas a respeito do tema estudado.


  • Mostrar Abstract
  • This research aimed to analyze how the implementation of Federal Law n. 11,645/08 in basic education in Lambari D'Oeste/MT based on the voices of professors who graduated from the Full Degree Course in History, at the State University of Mato Grosso (UNEMAT), Campus Cáceres, who work in municipal and state schools in the County. We use oral sources with interviews with professors of History, using document studies, such as national and state curricular guidelines, guidelines and bibliographies on the subject. Our concern is to understand the multiple voices of employees: their experiences and their pedagogical practices regarding the topic studied.

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  • SOCRATES ALVES DE OLIVEIRA
  • A INICIAÇÃO CIENTÍFICA NO ENSINO DE HISTÓRIA: APRENDIZAGENS SOBRE ROLIM DE MOURA – RO

  • Orientador : REGIANE CRISTINA CUSTODIO
  • Data: 27/08/2021

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  • A presente dissertação resulta de uma pesquisa realizada no Mestrado Profissional em Ensino de História (ProfHistória) da Universidade do Estado de Mato Grosso/UNEMAT, campus de Cáceres. A iniciação científica como metodologia de aprendizagem no ensino de história local constitui-se objeto de estudo que mobilizou experiências de pesquisa em História com estudantes dos 3º anos da Escola Estadual de Ensino Médio em Tempo Integral Cândido Portinari, de Rolim de Moura – Rondônia. As pesquisas foram desenvolvidas em 2019 a partir de projetos de iniciação científica nas disciplinas de História e História de Rondônia tendo como objetos de estudo a história da formação do município de Rolim de Moura – RO. Os projetos de iniciação científica ocorreram com as orientações e colaboração do professor das disciplinas acima mencionadas, a partir da concepção de pesquisa-ação, pois, nesta concepção, ao mesmo tempo em que o professor é pesquisador e orientador de seus estudantes, ele próprio pesquisa a sua ação de trabalhar a iniciação científica (projeto e pesquisa) com estudantes do ensino médio e quais as contribuições desta ação para o ensino de História. Os principais referenciais teóricos utilizados neste trabalho são dos autores que discutem sobre o ensino de História no Brasil: Bittencourt (2018), Guimarães (2018) e Silva (2003), a concepção de pequisa-ação: Thiollent (2011) e Tripp (2005) e a concepção de pesquisa e iniciação científica:  Demo (2011) e Freire (2016) e Bagno (2014). A metodologia empregada para a composição das fontes são os relatos de experiências produzidos a partir de resumo expandidos pelos estudantes que desenvolveram os projetos de iniciação científica e de entrevistas, que foram realizadas por meio da metodologia da história oral a partir da concepção teórica de Alberti (2004) que a concebe como metodologia. A iniciação científica mostrou-se uma significativa metodologia didática para o ensino de História, uma vez que contribuiu para o estudo da história do município de Rolim de Moura, proporcionando aos estudantes aprendizados sobre a história local em conexão com a regional e nacional, proporcionando a experiência de desenvolver pesquisa no ensino médio a partir dos projetos de iniciação científica desenvolvidos.

     


  • Mostrar Abstract
  • This dissertation is the result of a research carried out in the Professional Master in History Teaching (ProfHistória) of the State University of Mato Grosso / UNEMAT, Cáceres campus. Scientific initiation as a learning methodology in the teaching of local history is an object of study that mobilized research experiences in History with students of the 3rd years of the State School of High School in Full Time Cândido Portinari, from Rolim de Moura - Rondônia. The researches were developed in 2019 from scientific initiation projects in the disciplines of History and History of Rondônia having as objects of study the history of the formation of the municipality of Rolim de Moura - RO. The scientific initiation projects took place with the guidance and collaboration of the professor of the aforementioned disciplines, from the concept of action research, because, in this conception, at the same time that the professor is a researcher and advisor of his students, he himself its action of working on scientific initiation (project and research) with high school students and what are the contributions of this action to the teaching of History. The main theoretical references used in this work are from the authors who discuss the teaching of History in Brazil: Bittencourt (2018), Guimarães (2018) and Silva (2003), the concept of research-action: Thiollent (2011) and Tripp (2005) ) and the concept of research and scientific initiation: Demo (2011) and Freire (2016) and Bagno (2014). The methodology used for the composition of the sources are the reports of experiences produced from a summary expanded by the students who developed the scientific initiation projects and interviews, which were carried out through the methodology of oral history based on Alberti's theoretical conception (2004) that conceives it as a methodology. Scientific initiation proved to be a significant didactic methodology for teaching History, since it contributed to the study of the history of the municipality of Rolim de Moura, providing students with learning about local history in connection with regional and national, providing the experience of developing research in high school from the scientific initiation projects developed.

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  • SOCRATES ALVES DE OLIVEIRA
  • A INICIAÇÃO CIENTÍFICA NO ENSINO DE HISTÓRIA: APRENDIZAGENS SOBRE ROLIM DE MOURA – RO

  • Orientador : REGIANE CRISTINA CUSTODIO
  • Data: 27/08/2021

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  • A presente dissertação resulta de uma pesquisa realizada no Mestrado Profissional em Ensino de História (ProfHistória) da Universidade do Estado de Mato Grosso/UNEMAT, campus de Cáceres. A iniciação científica como metodologia de aprendizagem no ensino de história local constitui-se objeto de estudo que mobilizou experiências de pesquisa em História com estudantes dos 3º anos da Escola Estadual de Ensino Médio em Tempo Integral Cândido Portinari, de Rolim de Moura – Rondônia. As pesquisas foram desenvolvidas em 2019 a partir de projetos de iniciação científica nas disciplinas de História e História de Rondônia tendo como objetos de estudo a história da formação do município de Rolim de Moura – RO. Os projetos de iniciação científica ocorreram com as orientações e colaboração do professor das disciplinas acima mencionadas, a partir da concepção de pesquisa-ação, pois, nesta concepção, ao mesmo tempo em que o professor é pesquisador e orientador de seus estudantes, ele próprio pesquisa a sua ação de trabalhar a iniciação científica (projeto e pesquisa) com estudantes do ensino médio e quais as contribuições desta ação para o ensino de História. Os principais referenciais teóricos utilizados neste trabalho são dos autores que discutem sobre o ensino de História no Brasil: Bittencourt (2018), Guimarães (2018) e Silva (2003), a concepção de pequisa-ação: Thiollent (2011) e Tripp (2005) e a concepção de pesquisa e iniciação científica:  Demo (2011) e Freire (2016) e Bagno (2014). A metodologia empregada para a composição das fontes são os relatos de experiências produzidos a partir de resumo expandidos pelos estudantes que desenvolveram os projetos de iniciação científica e de entrevistas, que foram realizadas por meio da metodologia da história oral a partir da concepção teórica de Alberti (2004) que a concebe como metodologia. A iniciação científica mostrou-se uma significativa metodologia didática para o ensino de História, uma vez que contribuiu para o estudo da história do município de Rolim de Moura, proporcionando aos estudantes aprendizados sobre a história local em conexão com a regional e nacional, proporcionando a experiência de desenvolver pesquisa no ensino médio a partir dos projetos de iniciação científica desenvolvidos.

     


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  • This dissertation is the result of a research carried out in the Professional Master in History Teaching (ProfHistória) of the State University of Mato Grosso / UNEMAT, Cáceres campus. Scientific initiation as a learning methodology in the teaching of local history is an object of study that mobilized research experiences in History with students of the 3rd years of the State School of High School in Full Time Cândido Portinari, from Rolim de Moura - Rondônia. The researches were developed in 2019 from scientific initiation projects in the disciplines of History and History of Rondônia having as objects of study the history of the formation of the municipality of Rolim de Moura - RO. The scientific initiation projects took place with the guidance and collaboration of the professor of the aforementioned disciplines, from the concept of action research, because, in this conception, at the same time that the professor is a researcher and advisor of his students, he himself its action of working on scientific initiation (project and research) with high school students and what are the contributions of this action to the teaching of History. The main theoretical references used in this work are from the authors who discuss the teaching of History in Brazil: Bittencourt (2018), Guimarães (2018) and Silva (2003), the concept of research-action: Thiollent (2011) and Tripp (2005) ) and the concept of research and scientific initiation: Demo (2011) and Freire (2016) and Bagno (2014). The methodology used for the composition of the sources are the reports of experiences produced from a summary expanded by the students who developed the scientific initiation projects and interviews, which were carried out through the methodology of oral history based on Alberti's theoretical conception (2004) that conceives it as a methodology. Scientific initiation proved to be a significant didactic methodology for teaching History, since it contributed to the study of the history of the municipality of Rolim de Moura, providing students with learning about local history in connection with regional and national, providing the experience of developing research in high school from the scientific initiation projects developed.

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  • SÉRGIO RICARDO NUNES
  • COLORADO DO OESTE-RO: ENSINO DE HISTÓRIA E CIDADANIA NA EDUCAÇÃO BÁSICA

  • Orientador : REGIANE CRISTINA CUSTODIO
  • Data: 30/08/2021

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  • Esta dissertação de mestrado é resultado da pesquisa realizada no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu, Mestrado Profissional em ensino de História da Universidade do Estado do Mato Grosso – PROFHISTÓRIA. A motivação para realizá-la está relacionada   com as experiências vivenciadas pelo pesquisador em movimentos sociais e políticos relacionados aos temas juventude, cidadania, lutas por direitos e também com o exercício do magistério como professor de História da educação básica por mais de uma década no município de Colorado do Oeste, em Rondônia, onde aspectos referentes a cidadania, a Escola e o ensino de História se fazem presentes. O objetivo geral desta dissertação é construir uma análise sobre a compreensão dos alunos da educação básica, tendo como foco estudantes dos terceiros anos do ensino médio de uma escola pública, no Município de Colorado do Oeste, sobre cidadania, e sua relação com o exercício de direitos, tendo como referência o modelo de democracia referendado pela Constituição Federal de 1988, em especial identificar qual a contribuição do ensino de História realizado na escola para tais compreensões. Como objetivos específicos buscou-se através da pesquisa bibliográfica, documental e de campo, uma melhor compreensão sobre o conceito de cidadania ao longo do tempo e sua relação com o exercício de direitos fundamentais dos seres humanos, bem como entender o papel da escola, e em especial, do ensino de História na formação do cidadão, além de possibilitar a elaboração de material didático com a finalidade de orientar professores da educação básica no planejamento de aulas de História em relação a formação para a cidadania. Como método no decorrer da pesquisa, foi utilizada a pesquisa bibliográfica sobre a História da cidadania a partir de autores como Thomas Humphrey Marshall, Jose Murilo de Carvalho, Maria Victoria de Mesquita Benevides, dentre outros, em que foi possível compreender a relação da cidadania com sociedades pautadas no reconhecimento dos direitos dos indivíduos, em especial, o Estado Nacional contemporâneo e o reconhecimento por parte deste dos direitos civis, políticos e sociais dos seus cidadãos. A pesquisa bibliográfica também contemplou autores da Educação e do ensino de História como Paulo Freire, Miguel Arroyo, Selva Guimarães, Circe Maria Fernandes Bittencourt e Luís Fernando Cerri, no aspecto que fazem referência ao tema cidadania. Também foi realizada uma pesquisa documental em leis e diretrizes que regulamentam e orientam o ensino em geral, bem como o ensino de História na Educação básica. Documentos como a Lei de Diretrizes e Bases da Educação, as Diretrizes Curriculares Nacionais e os Parâmetros Curriculares Nacionais. Tais documentos contribuíram com a pesquisa, especificamente na compreensão sobre qual o papel da escola e do ensino de História para o exercício da cidadania apontado na Constituição Federal de 1988. Outra ação desenvolvida foi a realização de entrevistas com alunos do último ano da educação básica na escola Manuel Bandeira com o objetivo de conhecer suas representações sobre o tema cidadania e sua relação com as vivências democráticas. A pesquisa, situada no campo da História local pode ser classificada como uma pesquisa qualitativa, por considerar as experiências dos estudantes com o meio cultural e social em que estão inseridos, por valorizar suas representações sobre cidadania e suas categorias a partir das experiências existenciais e valores culturais. O constructo teórico da História cultural oferecerá referenciais para a realização da análise das narrativas coletadas em entrevista. No aspecto geral os resultados da pesquisa possibilitaram compreender que os jovens têm uma percepção positiva sobre a democracia no ambiente escolar, permitindo-nos inferir que isto acontece tendo em vista as características da cultura escolar que os possibilita compreender categorias políticas como os direitos e os deveres que orientam os conceitos de cidadania e de cidadão.

     

     


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  • This master's thesis is the result of research carried out in the Graduate Program Stricto Sensu, Professional Master's Degree in History Teaching at the State University of Mato Grosso – PROFHISTÓRIA. The motivation to carry it out is related to the experiences lived by the researcher in social and political movements related to the themes of youth, citizenship, struggles for rights and also with the exercise of teaching as a History of Basic Education teacher for more than a decade in the city from Colorado do Oeste, in Rondônia, where aspects related to citizenship, the School and the teaching of History are present. The general objective of this dissertation is to build an analysis on the understanding of Basic Education students, focusing on third-year high school students in a public school, in Colorado do Oeste, about citizenship, and its relationship with the exercise of rights, having as reference the model of democracy endorsed by the Federal Constitution of 1988, in particular to identify the contribution of the teaching of History carried out in school for such understandings. As specific objectives, a better understanding of the concept of citizenship over time and its relationship with the exercise of fundamental human rights, as well as understanding the role of the school, was sought through bibliographical, documental and field research, and in particular, the teaching of History in the formation of citizens, in addition to enabling the development of teaching material in order to guide basic education teachers in planning History classes in relation to formation for citizenship. As a method in the course of the research, bibliographical research on the History of citizenship was used from authors such as Thomas Humphrey Marshall, Jose Murilo de Carvalho, Maria Victoria de Mesquita Benevides, among others, in which it was possible to understand the relationship between citizenship and societies based on the recognition of the rights of individuals, in particular, the contemporary National State and its recognition of the civil, political and social rights of its citizens. The bibliographical research also included authors from Education and the teaching of History such as Paulo Freire, Miguel Arroyo, Selva Guimarães, Circe Maria Fernandes Bittencourt and Luís Fernando Cerri, in the aspect that make reference to the citizenship theme. A documentary research was also carried out on laws and guidelines that regulate and guide education in general, as well as the teaching of History in Basic Education. Documents such as the Law on Education Guidelines and Bases, the National Curriculum Guidelines and the National Curriculum Parameters. These documents contributed to the research, specifically in the understanding of the role of the School and the teaching of History for the exercise of citizenship indicated in the Federal Constitution of 1988. Another action developed was conducting interviews with students in the final year of Basic Education in Manuel Bandeira School with the objective of getting to know their representations on the theme of citizenship and its relationship with democratic experiences. The research, located in the field of local history can be classified as a qualitative research, considering the experiences of students with the cultural and social environment in which they live, for valuing their representations of citizenship and its categories based on existential experiences and values cultural. The theoretical construct of cultural history will offer references for carrying out the analysis of the narratives collected in the interview. In general, the research results made it possible to understand that young people have a positive perception about democracy in the school environment, allowing us to infer that this happens in view of the characteristics of school culture that enable them to understand political categories such as rights and duties that guide the concepts of citizenship and citizen.

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  • Anderson Cardoso Ribeiro
  • O USO DA REALIDADE AUMENTADA PARA O ENSINO DE HISTÓRIA: UMA METODOLOGIA ATIVA

  • Orientador : MARION MACHADO CUNHA
  • Data: 03/09/2021

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  • Com a globalização, o surgimento da internet e o desenvolvimento das novas Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC), as aulas de história têm a oportunidade de enfrentar novas estratégias que dinamizam os temas e os conteúdos que estão sendo desenvolvidos em sala de aula. A integração da Realidade Aumentada (RA) cresceu como uma tecnologia emergente com fortes possibilidades de aplicação no campo de ensino da história. Do ponto de vista dos professores deste novo século, promover a utilização de novas ferramentas de comunicação didática para o ensino se torna inevitável para poderem cumprir os seus objetivos e tornar as aulas mais atrativas, chamando a atenção dos alunos, no movimento de um novo protagonismo no ensino e aprendizagem. Do ponto de vista dos alunos do século XXI, trabalhar com recursos tecnológicos e aplicativos dedicados faz com que suas demandas por uma nova forma de aprendizagem sejam mais plenamente atendidas, sob novas metodologias, em correspondência com as concepções das metodologias ativas. A utilização da RA no ensino de história é recente e trata-se de uma oportunidade de mudança para enfrentar a típica aula tradicional, a partir de uma tecnologia que permite não somente sobrepor elementos virtuais à nossa visão da realidade, mas, também, ser uma ferramenta estratégica de metodologia ativa. O objetivo deste estudo foi o de analisar como a realidade aumentada pode ser viabilizada como metodologia ativa no ensino de história. Foi aplicado um questionário a um grupo de professores de história do ensino básico, com o objetivo de compreender a relação destes sobre o uso de tecnologias digitais na sala de aula, especialmente para as ferramentas em RA, bem como foi aplicada a oficina para apresentar ao público-alvo o conceito de RA e as ferramentas que utilizam tal tecnologia. Como produto pedagógico, o presente estudo fez o levantamento dos principais aplicativos que podem ser utilizados na disciplina de História para servir como um portifólio disponível em blog, ao docente e, por conseguinte, contribuir com o processo de ensino e aprendizagem para a referida disciplina.


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  • In the 21st Century the Digital Information and Communication Technologies (TDIC) is widespread in our society in an almost inseparable way. It is undeniable that its effects are felt in the most diverse branches of human knowledge, Education being one of them. In the face of this new reality, it is essential to search for solutions that enable an education where there is real learning, associated with attractiveness, for a generation that was born in the midst of a somewhat consolidated “technological revolution”. In this conception, Augmented Reality can be presented as a tool capable of uniting learning using the playful way to attract the attention of our students in order to achieve their goals efficiently and effectively. The present work aims to partially perform an analysis of the pedagogical potentialities and usability of Augmented Reality in History Teaching, this technology has been well accepted and used and it allows students and teachers a range of possibilities when used for pedagogical purposes. At the end of this work I propose to make a catalog with the main applications of Augmented Reality that can be used in the discipline of History.

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  • Lucimary de Holanda Portela
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    ENSINO DE HISTÓRIA LOCAL ATRAVÉS DA EDUCAÇÃO PATRIMONIAL ESCOLAR EM RONDONÓPOLIS-MT

     

  • Orientador : OTAVIO RIBEIRO CHAVES
  • Data: 03/09/2021

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  • O presente trabalho, busca analisar o Ensino de História e a Educação Patrimonial como instrumentos de conscientização para preservação da História local, valorizando a identidade através de múltiplos lugares de memória. Locais que foram pensados a partir da relação dos nossos educandos com a sua própria memória. Nosso estudo utilizou elementos teóricos que pudessem dar suporte para questões aqui abordadas, como a metodologia da Educação Patrimonial, instrumento contínuo na prática pedagógica e que contribuiu para que os estudantes valorizassem a cidade enquanto local de vivência e como patrimônio cultural afetivo. A pesquisa foi desenvolvida com alunos do 1º Ano do Ensino Médio numa Escola Pública Estadual no Munícipio de Rondonópolis-MT e o produto desenvolvido está detalhado no capítulo final: um site didático que busca apresentar lugares de memória a partir dos olhares de nossos sujeitos históricos.


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  • This research aimed to understand the Teaching of History and Heritage Education as instruments of awareness for the preservation of local History, valuing the students' identity through their multiple places of memory. It is part of the line of research of PROFHISTÓRIA: "Historical Knowledge in different Spaces of memory", since it seeks to insert in the teaching of the discipline of History, in the public network of the municipality of Rondonópolis-MT in High School, Heritage Education and the teaching Local History. Thus, the research aims to give visibility to the history of the city of Rondonópolis in Mato Grosso, problematizing the actions of the various groups and social actors who experienced the different periods of the city. As well as the context of daily experience of students in the neighborhood where they live, enabling the emergence of information as enrichment of didactic actions in History class. The school is the privileged place to work on concepts of Identity, Memory, Temporality, Cultural Heritage.

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  • Vera Lucia Silva de Almeida Oliveira


  • ENSINO DE HISTÓRIA, EDUCAÇÃO PATRIMONIAL E LUGARES DE MEMÓRIAS - CÁCERES – MT

  • Orientador : OTAVIO RIBEIRO CHAVES
  • Data: 03/09/2021

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  • A presente dissertação intitulada Ensino de História, Educação Patrimonial e Lugares de Memórias – Cáceres-MT apresenta uma abordagem sobre o Patrimônio Cultural da cidade de Cáceres/MT, através do Ensino de História e da metodologia de Educação Patrimonial, trazendo para a discussão em sala de aula o patrimônio oficial e o afetivo da cidade, a partir da experiência realizada com os alunos do 8º Ano da Escola Estadual Professora Ana Maria das Graças de Souza Noronha. Neste trabalho demonstramos que é possível despertar o interesse pela História Local através do estudo do cotidiano dos alunos, e ao inserirmos a temática Patrimônio Cultural no Ensino de História da educação básica estaremos educando para o conhecimento, a valorização e preservação da História, da memória e da identidade local e colaborando para que o aluno construa seu próprio conhecimento histórico, além de promover o sentimento de pertencimento. Para realização do trabalho lançamos mão de questionários, oficinas e aulas campo na escola e seu entorno como também no centro histórico da cidade de Cáceres/MT, dando maior visibilidade aos espaços de memórias apontados pelos alunos. Como produto pedagógico desta pesquisa, optamos pela elaboração de uma cartilha sobre o Patrimônio Cultural Local com destaque também aos bens afetivos, contendo também imagens e sugestões de atividades.


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  • The present work has as its research object the cultural heritage of Cáceres - MT, seeking to reflect and dialogue with the teaching of History in basic education, valuing the affective heritage that involves the school community, its memory and everyday spaces. It aims to understand the importance of teaching history to know and value the heritage and places of memories that have meaning and are linked to students. The work is organized in three chapters, in the first we present a theoretical discussion about the concepts that involve the theme, as well as the presentation of the place where the research is developed. In the second chapter we present the official heritage of the city of Cáceres, with an emphasis on the affective heritage of students. In the third chapter we present the results of the activities developed at the school with students from the 6th, 7th and 8th grade classes. One of its objectives is the production of didactic-pedagogical material that seeks to value the History and affective heritage of students and also assist teachers and students in the teaching-learning process.

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  • Gunnar Gabriel Zabala Melgar
  • O ENSINO DE HISTÓRIA EM CACOAL-RO: MEMÓRIAS E RELATOS DE PROFESSORES DOS TEMPOS DA COLONIZAÇÃO (1972-2010)

  • Orientador : JOAO IVO PUHL
  • Data: 20/09/2021

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  • Esta dissertação aborda uma história do ensino de História local em Cacoal-RO (1972-2010), desde o período da formação do povoado, passando pela sua emancipação político-administrativa. A pesquisa está vinculada ao Programa de Mestrado Profissional em Ensino de História – ProfHistória, tendo como eixo norteador a linha de Pesquisa 1 – Saberes Históricos no Espaço Escolar, com enfoque especial para o ensino da História na educação básica, desde os primeiros anos da vila de Cacoal. O estudo da educação escolar e do ensino de História ocorre no processo de colonização do hoje estado de Rondônia estimulado pela abertura da BR-364 e as propagandas governamentais, na década de 1970. O assentamento de migrantes denominados colonos aconteceu através dos Projetos Integrados de Colonização (PICs), geridos pelo Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária (INCRA). A propaganda e a criação de núcleos populacionais, promoveram intensos fluxos migratórios de populações sem-terra e sem trabalho ou com pouco capital, oriundas do Nordeste, Sul e Sudeste. Nesta perspectiva, surgiu o povoado que hoje corresponde à cidade de Cacoal, nas margens da BR-364. A pesquisa compreende múltiplas identidades dos diversos grupos étnico-culturais presentes no município. Iniciamos questionando a relevância e atuação do ensino de História, durante o processo de colonização e sua contribuição para o desenvolvimento de Cacoal. Começamos a pesquisa com uma revisão bibliográfica detalhada resenhando obras impressas e digitais, para conhecer o que já se sabe sobre a história e o ensino da história de Rondônia e de Cacoal. As principais fontes documentais foram relatos de cronistas, documentos dos projetos de colonização e da educação em Rondônia, os PPPs de escolas e os relatos orais obtidos nas entrevistas com os professores de História. E utilizamos a Metodologia da História Oral para obter os relatos orais dos professores. Entrevistamos seis professores da educação básica, que atuaram ou ainda atuam na rede pública do estado e/ou município. A contribuição desta pesquisa com a sociedade rondoniense foi o registro de memórias que trazem à tona os percalços que a disciplina História de Rondônia passou por três décadas, como a falta de materiais didáticos disponíveis, a sobrecarga de horas/aula e a baixa remuneração dos professores, para a melhoria do ensino desta disciplina. Nesta situação, muitas vezes, os professores complementam sua renda assumindo mais carga horária, em várias escolas. O resultado concreto desta dissertação, foi o Guia Didático – Cacoal: princípios norteadores para o ensino da História local, para auxiliar o (a) professor (a) que se proponha a enriquecer suas aulas de História local.


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  • This dissertation approaches a history of the teaching of local history in Cacoal-RO (1972-2010), from the period of formation of the village, passing through its political-administrative emancipation. The research is linked to the Professional Master's Program in History Teaching – ProfHistória, having as its guiding axis the Research Line 1 – Historical Knowledge in the School Space, with a special focus on the teaching of History in basic education, from the first years of the village of Cacoal. The study of school education and the teaching of History takes place in the colonization process of today's state of Rondônia, stimulated by the opening of BR-364 and government advertising in the 1970s. (PICs), managed by the National Institute of Colonization and Agrarian Reform (INCRA). Propaganda and the creation of population centers promoted intense migratory flows of landless and jobless populations or those with little capital, coming from the Northeast, South and Southeast. In this perspective, the town that today corresponds to the city of Cacoal emerged, on the banks of the BR-364. The research comprises multiple identities of the different ethnic-cultural groups present in the city. We start by questioning the relevance and performance of the teaching of History during the colonization process and its contribution to the development of Cacoal. We started the research with a detailed bibliographical review reviewing printed and digital works, in order to know what is already known about the history and teaching of the history of Rondônia and Cacoal. The main documentary sources were reports from chroniclers, documents from colonization and education projects in Rondônia, PPPs from schools and oral reports obtained from interviews with history teachers. And we used the Oral History Methodology to obtain the teachers' oral reports. We interviewed six basic education teachers, who worked or still work in the state and/or municipal public network. The contribution of this research to the society of Rondônia was the record of memories that bring to light the mishaps that the subject History of Rondônia went through for three decades, such as the lack of available teaching materials, the overload of hours/class and the low remuneration of teachers , to improve the teaching of this subject. In this situation, teachers often supplement their income by taking on more hours at various schools. The concrete result of this dissertation was the Didactic Guide – Cacoal: guiding principles for teaching local history, to help teachers who intend to enrich their local history classes.

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  • Kaique Alves de Souza
  • ENTRE SABERES E VOZES: AS PRÁTICAS PEDAGÓGICAS NO ENSINO DE HISTÓRIA E AS TEMÁTICAS DE GÊNERO E SEXUALIDADE FORA DO ARMÁRIO

  • Orientador : OSVALDO MARIOTTO CEREZER
  • Data: 26/11/2021

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  • Esta dissertação de mestrado é fruto da pesquisa construída no âmbito do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu, Mestrado Profissional em ensino de História – ProfHistória Núcleo da Universidade do Estado do Mato Grosso – UNEMAT. O principal motivador desta pesquisa justificou-se no cenário de violências e discriminações que ocorrem no contexto escolar e o papel dos professores de história na promoção de práticas pedagógicas voltadas para as diferenças e diversidades na contemporaneidade. O objetivo geral desta pesquisa foi identificar se, e como as temáticas de gênero e sexualidade são trabalhadas nas práticas pedagógicas de professores de história da Rede Básica de Educação do Estado de Mato Grosso. Como objetivo específico, buscou-se identificar como estão apresentadas pelas Orientações Curriculares das Diversidades Educacionais (2012) e o Documento de Referência Curricular (2018), no que se refere o uso das temáticas de gênero e sexualidade como princípio pedagógico. Como metodologia desta pesquisa utilizamos entrevista oral via história oral. Foram realizadas entrevistas com quatro professores de história da Educação Básica da Rede Pública do Estado de Mato Grosso (SEDUC/MT), acerca da temática de gênero e sexualidade e suas práticas pedagógicas. As entrevistas foram operadas pela história oral temática (que prioriza o fazer científico voltado para as vozes de indivíduos historicamente excluídos e silenciados), gravadas na plataforma Google Meet, seguida pelo roteiro de entrevista elaborado previamente. Na interpretação dos relatos de professores, por meio do uso do conceito de interseccionalidade buscou-se promover reflexões que auxiliem na compreensão da ausência/presença da temática de gênero e sexualidade no ensino de história. Por meio desta investigação consideramos que a tímida presença das discussões de gênero e sexualidade nas práticas pedagógicas do ensino de história, tem contribuído para a resistência frente às formas dominadoras de produção saberes e constituição identitária.  Compreendemos que há um cenário de silenciamento e apagamento expressas pela ausência de posicionamento e autorreflexão das práticas pedagógicas do ensino de história no que se refere as temáticas de gênero e sexualidade. 


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  • This master's thesis is the result of research built within the scope of the Postgraduate Program Stricto Sensu, Professional Master's Degree in History Teaching – ProfHistória Nucleus of the University of the State of Mato Grosso – UNEMAT. The main motivator of this research was justified in the scenario of violence and discrimination that occur in the school context and the role of history teachers in promoting pedagogical practices aimed at contemporary differences and diversities. The general objective of this research was to identify if and how the themes of gender and sexuality are addressed in the pedagogical practices of history teachers from the Basic Education Network in the State of Mato Grosso. As a specific objective, we sought to identify how they are presented by the Curriculum Guidelines for Educational Diversities (2012) and the Curriculum Reference Document (2018), with regard to the use of the themes of gender and sexuality as a pedagogical principle. As a methodology for this research, we used an oral interview via oral history. Interviews were conducted with four teachers of history of Basic Education from the Public Network of the State of Mato Grosso (SEDUC/MT), about the theme of gender and sexuality and their pedagogical practices. The interviews were operated by thematic oral history (which prioritizes the scientific work focused on the voices of individuals who are historically excluded and silenced), recorded on the Google Meet platform, followed by the previously prepared interview script. In interpreting the teachers' reports, through the use of the concept of intersectionality, we sought to promote reflections that help in understanding the absence/presence of the gender and sexuality theme in the teaching of history. Through this investigation, we consider that the shy presence of discussions on gender and sexuality in the pedagogical practices of history teaching has contributed to resistance against the dominant forms of knowledge production and identity constitution. We understand that there is a scenario of silencing and erasure expressed by the lack of positioning and self-reflection of the pedagogical practices of teaching history with regard to the themes of gender and sexuality.

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  • Leoncio Alencar Mateus de Freitas
  •  MEMES QUE “FORAM LONGE DEMAIS”: REPRESENTAÇÕES E ENSINO DE HISTÓRIA

     

  • Orientador : MARLI AUXILIADORA DE ALMEIDA
  • Data: 26/11/2021

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  • Nesta pesquisa analisamos fontes relacionadas as datas históricas: o 19 de abril – O dia do Índio; o 15 de novembro – Proclamação da República e o 20 de novembro – O Dia da Consciência Negra para se ensinar História do Brasil no presente por meio de memes de internet que retiramos de blogs e sites. O nosso objetivo é apresentar ao público um trabalho que contribua para um ensino de História mais crítico, democrático e cidadão. Os procedimentos teóricos-metodológicos (pesquisa bibliográfica) utilizados nesse estudo aportam-se em análises das representações sobre as datas históricas, dialogando com autores do campo da História das tecnologias virtuais – memética e Ensino de História. A partir dessa pesquisa produzimos um material pedagógico em formato de blog nomeado de BlogHistória, para utilizar os memes nas aulas de História. Como resultado desse trabalho concluímos que a escola pode e deve se adaptar as novas linguagens e demandas dos estudantes contribuindo para uma educação mais plural, democrática e que incorpora os hábitos dos alunos ao ensino de História. Os memes de internet se tornam importantes, mas não únicos, aliados do professor de História contribuindo para o protagonismo dos estudantes no processo de construção do conhecimento.


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  • In this research, we analyzed sources related to historical dates: April 19 - The Indian Day; the 15th of November - Proclamation of the republic and the 20th of November - The Day of Black Consciousness to Teach History of Brazil in the present through memes. The theoretical-methodological procedures used in this study are based on analyzes of representations about historical dates, dialoguing with authors from the field of the History of virtual technologies - memetics and History Teaching. Based on this research, we propose pedagogical material to use memes in History classes.

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  • Mauricio Martins Alves Pereira
  • ENSINO DE HISTÓRIA E FACEBOOK: IMPLICAÇÕES NA CONSCIÊNCIA HISTÓRICA DE ESTUDANTES DO TERCEIRO ANO DO ENSINO MÉDIO DE UMA ESCOLA PÚBLICA DE MIRASSOL D’ OESTE

  • Orientador : JAIRO LUIS FLECK FALCAO
  • Data: 29/11/2021

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  • A presente dissertação de mestrado profissionalizante ProfHistória, cuja linha de pesquisa é

    Linguagens e Narrativas Históricas, tem como objetivo geral entender a capacidade humana

    de “ler o mundo”, uma certa atuação política, entendendo esta como um fator histórico com

    capacidade de influenciar significativamente na vida das pessoas, logo, para que tal capacidade possa fluir de maneira mais assertiva é necessário procurar responder a pergunta:

    como desenvolver um trabalho pedagógico com as postagens, na perspectiva do ensino de

    história? Entendemos que ao responder também estamos construindo conhecimento, e que na resposta a tal questão é necessário direcionar os trabalhos para a interpretação de narrativas postadas em rede social Facebook, cujo foco em questão será o ensino de história, observando a consciência histórica em torno do racismo. Direcionamos nosso foco nas narrativas, no entanto não desconsideramos a importância das imagens que são inerentes as relações sociais no Facebook. Por meio da pesquisa interpretativista o professor direciona atividades em um grupo fechado na rede social, posteriormente colhe as narrativas buscando contextualizá-las com a história e o ensino de história. Discutimos a didática da história, e de maneira breve apresentamos autores que não comungam com Rüsen (2001, 2019) e Cerri (2011) sobre a didática e a transposição, no entanto, fazem parte da historiografia do Ensino de História. Debatemos também a concepção da consciência histórica que é expressa por meio das narrativas, e que é necessário entendê-las, bem como compreender suas tipologias temporais. Tais concepções de ensino aplicada no contexto escolar pode ser libertadora, ela pode atuar no sentido de proporcionar com que o sujeito seja um crítico de sua sociedade, bem como saiba seu papel social. Ocorre que para trabalhar com o desenvolvimento da mesma é necessário trabalhar com os conceitos substantivos e de segunda ordem, trabalho orientado pela literacia histórica e pela didática da história, esta é um conhecimento teórico que para muitos estudiosos do ensino de história é um campo do saber, uma área de conhecimento. A didática da história também ajuda no desenvolvimento da consciência histórica a partir do momento que procura entender o conhecimento comum, o científico, e o escolar, com intuito de propor o debate reflexivo de crescimento dos sujeitos. Discutimos sobre os ambientes de aprendizagem, meios de comunicação, redes socias, Facebook como ferramenta pedagógica, inclusive o próprio site apresenta dicas aos professores. Procuramos mostrar a necessidade de utilizar o Facebook como uma possibilidade de aproximação do conhecimento dos alunos, aproximar do que os mesmos entendem sobre história. Na presente dissertação a ideia da valorização do saber do aluno é abundantemente explorada com pensadores da educação, da psicologia, do ensino de história, pois, acreditamos haver possíveis ligações entre eles. Nesta dissertação o desenvolvimento humano é apresentado pelos teóricos como: Barca (2019); Carrenho, Tassinari e Pinto (2010); Cerri, (2011); Fonseca (2011); Freire (1967, 2002); Lee (2006, 2016); Rogers (1985); Rüsen (2001, 2019); Schmidt (2009, 2010, 2014, 2019); destes os que mais foram utilizados, pilares principais: Cerri (2011), Rogers (1985) e Rüsen (2001, 2019). Ademais, na dissertação, discute-se bastante as TCIs na atualidade e suas consequências escolares e sociais como um todo.


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  • The present professional master dissertation ProfHistória, whose line of research is Historical Languages and Narratives, has the general objective of understanding the human capacity to make politics and “read the world”, for this to occur it is important to understand politics as a historical factor with capacity to have a significant influence on people's lives, so that such capacity can flow in a more assertive way, it is necessary to try to answer the question: how to develop a pedagogical work with the posts, in the perspective of teaching history? In order to answer this question, it is necessary to direct the work towards the interpretation of narratives posted on the Facebook social network, whose focus in question was the teaching of history. Through action research, the teacher directs activities in a closed group on the social network, later collecting the narratives seeking to contextualize them with history and history teaching. We reinforced the discussions in section I on the action research methodology, the political issues that involve the teaching and learning process, seeking to make students understand the history involved in politics. We discussed the didactics of history, and briefly we presente authors who do not commune with Rüsen (2010, 2019) and Cerri (2011) about didactics and transposition. We discussed the concept of historical consciousness that is expressed through narratives, and that it is necessary to understand them, as well as to understand their temporal typologies. Such conceptions of teaching applied in the school context can be liberating, it can act in order to allow the subject to be a critic of his society, as well as to know his social role. It happens that to work with the development of it it is necessary to work with the substantive and second order concepts, work guided by historical literacy and the didactics of history, this is a theoretical knowledge that for many scholars of history teaching is a field of knowledge, an area of knowledge. The didactics of history also help in the development of historical awareness from the moment that it seeks to understand common, scientific and scholarly knowledge in order to propose the reflective debate on the growth of the subjects. We discussed learning environments, media, social networks, Facebook as a pedagogical tool, including the website itself presents tips to the teacher; facts that we commented on as well. In this dissertation, the valorization of the student's knowledge is abundantly explored with thinkers in education, psychology, history teaching and with possible connections between them. Human development is presented by theorists as: Barca (2019); Carrenho, Tassinari and Pinto (2010); Cerri, (2011); Fonseca (2011); Freire (1967, 2002); Lee (2006, 2016); Rogers (1985); Rüsen (2001, 2019); Schmidt (2009, 2010, 2014, 2019); of these the ones that were used the most, main pillars: Cerri (2011), Freire (1967, 2002), Rogers (1985) and Rüsen (2001, 2019). Furthermore, in the dissertation, ICTs are discussed a lot nowadays and their school and social consequences as a whole.

2020
Dissertações
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  • ALEX CARBONEL PEREIRA
  • AS MARCAS DA TERRA NAS MEMÓRIAS E SABERES HISTÓRICOS: os calos do saber

  • Orientador : MARION MACHADO CUNHA
  • Data: 25/05/2020

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  • Nesta Dissertação destaca-se o estudo do processo migratório pelos trabalhadores da terra na constituição da cidade de São José dos Quatro Marcos/MT, entre as décadas de 1960 e 1980. Com o objetivo de analisar e explicitar narrativas e saberes históricos para apreender as representações sociais produzidas sobre as marcas da terra, por meio das memórias da cidade. Sob a metodologia da História oral, utilizamos princípios da pesquisa qualitativa com caráter exploratório que somaram a documentos impressos da constituição do território em cidade, quer dizer, esta cidade constituída enquanto ambiente de memórias, compôs-se, reformulou e eliminou alguns saberes em detrimento de outros. As narrativas, nessa medida, balizaram o campo empírico da pesquisa. Portanto, essa pesquisa histórica direcionada para o Ensino de História se apresenta como possibilidades de conscientização no movimento com a História local com uma educação que valorize o conhecimento e experiências históricas dos sujeitos do local de pertencimento de alunos e professores e, em nosso caso, da cidade de São José dos Quatro Marcos/MT. Do processo de apreensão do objeto, a cidade de São José dos Quatro Marcos foi arregimentada por meio dos “jogos de poder” (promovido pelo Estado e capital econômico) que legitimavam e postulavam, em última instância, a capitalização da terra sob o movimento do mercado e da desvalorização dos calos do saber (as experiências e conhecimentos produzidos pelos próprios trabalhadores da terra), em nome da modernização.


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  • In this Dissertation, the study of the migratory process by the workers of the land in the
    constitution of the city of São José dos Quatro Marcos / MT, between the 1960s and 1980s.
    In order to analyze and explain narratives and historical knowledge to apprehend the
    social representations produced about the landmarks, through the memories of the city.
    Under the methodology of oral history, we use principles of qualitative research with
    exploratory that added to printed documents of the constitution of the territory in city, either
    that is to say, this city constituted as an environment of memories, was composed, reformulated and
    eliminated some knowledge at the expense of others. The narratives, to that extent, marked the
    empirical field of research. Therefore, this historical research aimed at Teaching
    History presents itself as possibilities of awareness in the movement with History
    with an education that values the knowledge and historical experiences of the subjects of the
    place where students and teachers belong, and in our case, the city of São José dos
    Quatro Marcos / MT. From the process of apprehending the object, the city of São José dos Quatro
    Marcos was enlisted through “power games” (promoted by the State and capital
    economic) that legitimized and ultimately postulated the capitalization of land under the
    market movement and the devaluation of the calluses of knowledge (experiences and
    knowledge produced by the land workers themselves), in the name of modernization.

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  • ZILMA MARTINS DE MOURA
  • O ENSINO DE HISTÓRIA LOCAL: IMAGENS E RELATOS DE MULHERES DE RIO BRANCO-MT (1960/1970).

  • Orientador : CARLOS EDINEI DE OLIVEIRA
  • Data: 28/05/2020

  • Mostrar Resumo
  • Esta dissertação foi elaborada com o objetivo de realizar um estudo de História Local sobre o cotidiano das mulheres na Colônia Rio Branco-MT nos anos de 1960 e 1970, por meio de fontes iconográficas e relatos de experiências para a produção de um guia de atividades de ensino de História destinado à educação básica, dessa forma, se estabeleceu a conexão entre a pesquisa e o ensino de História. Uma breve discussão sobre historiografia, por meio das leituras de José de Assunção Barros, Silvia Helena Zanirato e Michel Certeau e sobre o ensino de História, dialogando com Circe Maria Fernandes Bittencourt, Selva Guimarães Fonseca, Flávia Eloisa Caimi, Maria Auxiliadora Schmidt, entre outros autores. As leituras de Boris Kossoy, Solange Ferraz de Lima e Vânia Carneiro de Carvalho foram fundamentais para desenvolver as análises das fotografias e de Ecléa Bosi, Verena Alberti e Alistair Thomson que clarearam os caminhos da História Oral e deram suporte para compreender o funcionamento da memória. Para nortear a pesquisa oral, foi proposto os seguintes questionamentos: Como narram as mulheres de Rio Branco o tempo vivido durante colonização recente? O que é marcante em suas narrativas? Para compreender o cotidiano das mulheres colonas as autoras Margareth Rago, Cristina Scheibe Wolff e Tereza de Lauretis foram fundamentais. Durval Muniz de Albuquerque inspirou a historicizar as relações formais e informais, fundamentais para compreender a História Local. José de Souza Martins evidenciou a necessidade de perceber a formação do espaço habitado nas e para as subjetividades humanas. Tais autores fortaleceram a ideia de análise da colonização de Rio Branco-MT pelo viés da História cultural. Stuart Hall e Jörn Rüsen auxiliaram na análise das imagens e dos relatos no sentido de discutir a questão da multiculturalidade e identificação alocadas no município. Alcir Lenharo, João Carlos Barrozo, Elizabeth Madureira Siqueira e Regina Beatriz Guimarães Neto possibilitaram situar alguns fatos sobre a colonização em Mato Grosso no século XX. Como produto final, a elaboração de um guia de atividades de ensino de História como uma proposta que visa a instrumentalização do ensino de História local por meio das fontes iconográficas e dos relatos orais, estimulando as aprendizagens e partindo do espaço de vivências dos discentes. Para compô-lo, contamos com as leituras de autores que aprimoraram os conhecimentos sobre História Local e o uso das fontes na sala de aula, como Selva Guimarães Fonseca, Thaís Nívia de Lima Fonseca e Circe Maria Fernandes Bittencourt. No eixo temático Identidade debatemos sobre o multiculturalismo presente no município, herança da sua ocupação. No eixo Produção, comercialização e trabalho na colônia Rio Branco, buscou analisar a produção e circulação de mercadoria, atentando-se para a presença feminina na economia da colônia. O eixo temático Natureza, ambiente e saúde abriu um leque de discussões de conhecimento interdisciplinar sobre os recursos hídricos e uma análise de precariedades sanitárias e de assistência à saúde em ambientes de colonização. 


  • Mostrar Abstract
  • This dissertation was prepared with the objective of conducting a study of Local History on the daily lives of women in the Colony Rio Branco-MT in the 1960s and 1970s, through sources of images and experience reports for the production of a guide for teaching activities of History destined to basic education, in this way, the connection between research and the teaching of History was established. A brief discussion on historiography, through readings by José de Assunção Barros, Silvia Helena Zanirato and Michel Certeau and on the teaching of history, dialoguing with Circe Maria Fernandes Bittencourt, Selva Guimarães Fonseca, Flávia Eloisa Caimi, Maria Auxiliadora Schmidt, among others authors. The readings of Boris Kossoy, Solange Ferraz de Lima and Vânia Carneiro de Carvalho were fundamental to develop the analysis of the photographs and of Ecléa Bosi, Verena Alberti and Alistair Thomson that clarified the paths
    of Oral History and provided support to understand the functioning of memory. In order to guide oral research, the following questions were proposed: How do women in Rio Branco narrate the time they lived during recent colonization? What is striking in your narratives? To understand the daily lives of women settlers, the authors Margareth Rago, Cristina Scheibe Wolff and Tereza de Lauretis were fundamental. Durval Muniz de Albuquerque inspired to historicize the formal and informal relationships, fundamental to understand Local History.
    José de Souza Martins highlighted the need to understand the formation of the space inhabited in and for human subjectivities. These authors strengthened the idea of analyzing the colonization of Rio Branco-MT by means of cultural history. Stuart Hall and Jörn Rüsen
    assisted in the analysis of images and reports in order to discuss the issue of multiculturality and identification allocated in the municipality. Alcir Lenharo, João Carlos Barrozo, Elizabeth Madureira Siqueira and Regina Beatriz Guimarães Neto made it possible to locate some
    facts about colonization in Mato Grosso in the 20th century. As a final product, the elaboration of a history teaching activities guide as a proposal that aims to instrumentalize the teaching of local history through iconographic sources and oral reports, stimulating learning and starting from the students' living space. To compose it, we count on the readings of authors who improved their knowledge of Local History and the use of fonts in the classroom, such as Selva Guimarães Fonseca, Thaís Nívia de Lima Fonseca and Circe Maria Fernandes Bittencourt. In the thematic axis Identity, we discussed the multiculturalism present in the municipality, a legacy of its occupation. In the Production, commercialization and labor axis in the Rio Branco colony, it sought to analyze the production and circulation of goods, paying attention to the female presence in the colony's economy. The thematic axis Nature, environment and health opened a range of discussions of interdisciplinary knowledge about water resources and an analysis of precarious health and health care in colonization environments....

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  • SIMONE CARNEIRO DA SILVA
  • DE LAGOA DAS CONCHAS À SANTA RITA DO TRIVELATO: MEMÓRIAS, NARRATIVAS E ENSINO DE HISTÓRIA LOCAL

  • Orientador : OSVALDO MARIOTTO CEREZER
  • Data: 29/05/2020

  • Mostrar Resumo
  • O município de Santa Rita do Trivelato teve sua origem no contexto das políticas fundiárias de ocupação do norte do Estado de Mato Grosso, na década de 1970. O lugar que anteriormente era conhecido como Lagoa das Conchas foi colonizado por pequenos camponeses vindos do sul do país, mais especificamente do Paraná. Estes camponeses foram seduzidos pela promessa de terras férteis e baratas, ao mesmo tempo em que se viam obrigados a vender suas áreas no sul do país para os grandes latifundiários que estavam promovendo a mecanização da agricultura e ampliação das áreas de cultivo. No contexto da Doutrina de Segurança Nacional, cujo lema era “Integrar para não Entregar” por meio da representação elaborada sobre a “Fronteira Agrícola” que era anunciada como “terras livres” do estado, muitos migrantes deixaram suas famílias e uma vida de incertezas para plantar nas novas terras mato-grossenses sonhos e realizações. A Vila Trivelato era apresentada como o lugar das oportunidades, onde o progresso e o desenvolvimento já estavam acontecendo. A construção da BR -163 que passaria pela vila era esperada com muita expectativa, além da rodovia, a vila ainda seria contemplada com a construção de uma usina hidrelétrica no rio Teles Pires. Essa imagem construída pela Colonizadora Trivelatto, divulgada por meio dos corretores e da propaganda nas cidades do estado do Paraná, fomentou a colonização da Vila de Trivelato. No entanto, as dificuldades encontradas pelas primeiras famílias que chegaram a Vila de Trivelato fizeram com que muitos colonos desistissem de suas áreas, iniciando a segunda fase da colonização da vila. Dessa forma, existem na cidade dois grupos que requerem para si o lugar de pioneiros, forjando uma disputa entre a memória oficial representada no discurso daqueles que foram beneficiados pelo empreendimento, e a memória daqueles que não aceitam a memória oficial, contestando e questionando os discursos elaborados pelos grupos dominantes. A memória oficial busca criar uma identidade coletiva para os moradores da cidade, as falas dessa memória reforçam a cidade como terra das oportunidades, passando uma mensagem de que todos os que trabalham e são disciplinados conseguem vencer as dificuldades, sobretudo as financeiras, saindo da condição de empobrecidos emergindo um discurso que não representa as famílias que dizem ter chegado primeiro ao lugar e não tiveram sucesso com e na colonização. Ao estudar sobre a história local de Santa Rita do Trivelato ficou evidenciada a possibilidade de trabalhar nas aulas de história da rede municipal o ensino de história voltado para as narrativas produzidas pelos moradores da cidade, compreendendo como as narrativas que foram criadas tinham como objetivos instituir verdades e compondo uma história única, sem indagações e questionamentos. E a partir do trabalho com as fontes orais, elaboraremos outras histórias, outros enredos e outros significados. 


  • Mostrar Abstract
  • The municipality of Santa Rita do Trivelato had its origin in the context of land policies
    occupation of the northern state of Mato Grosso in the 1970s. The place that
    formerly known as Lagoa das Conchas was colonized by small
    peasants from the south of the country, more specifically from Paraná. These peasants were
    seduced by the promise of cheap and fertile land, at the same time
    forced to sell their areas in the south of the country to the large landowners who were
    promoting the mechanization of agriculture and expansion of cultivation areas. In the context of
    National Security Doctrine, whose motto was “Integrate not to Deliver” through the
    representation elaborated on the “Agricultural Frontier” that was advertised as “free land”
    the state, many migrants have left their families and a life of uncertainty to plant in
    new lands from Mato Grosso dreams and achievements. Vila Trivelato was presented as the
    place of opportunities, where progress and development were already taking place. THE
    construction of the BR -163 that would pass through the village was expected with great expectation,
    highway, the village would still be contemplated with the construction of a hydroelectric plant on the river
    Teles Pires. This image constructed by the Colonizadora Trivelatto, disseminated through
    brokers and advertising in the cities of the state of Paraná, fostered the colonization of Vila
    of Trivelato. However, the difficulties encountered by the first families that reached
    Vila de Trivelato caused many settlers to give up their areas, starting to
    second phase of settlement of the village. Thus, there are two groups in the city that
    require for themselves the place of pioneers, forging a dispute between the official memory
    represented in the speech of those who benefited from the enterprise, and the memory
    those who do not accept the official memory, contesting and questioning the speeches
    by the dominant groups. Official memory seeks to create a collective identity
    for the residents of the city, the statements of this memory reinforce the city as the land of
    opportunities, passing on a message that everyone who works and is disciplined
    manage to overcome difficulties, especially financial ones, leaving the condition of
    impoverished emerging a discourse that does not represent the families that say they have arrived
    first to the place and were not successful with and in the colonization. When studying history
    Santa Rita do Trivelato, the possibility of working in
    history of the municipal school history teaching focused on the narratives produced by the
    city dwellers, understanding how the narratives that were created had as their
    objectives to institute truths and compose a unique history, without questions and
    questions. And from the work with the oral sources, we will elaborate other stories,
    other plots and other meanings.

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